Turstier og rekreasjonsområder langs Trolldalsbekken

I forbindelse med restaurering av Trolldalsbekken er det anlagt turstier lang bekken der det også er plassert ut sittegrupper. 

Langs turstien er det montert belysning som lyser på stien men ikke ut i bekken. Dette er gjort for å ikke forstyrre fisken.

Fra Kambo senter til Nøkkelandsveien

Turstien starter ved Kambo senter og over en spektakulær fjellkløft kalt Juvet med nydelig natur og et rikt dyreliv.  Blant annet holder Norges nasjonalfugl Fossekallen til ved Juvet. 

Langs fjellsiden er det anlagt tursti og det er lett å ta seg fram for turgåere med bordgang, lys i gelenderet og sitteplasser. Nord for bordgangen er det anlagt en bru som fører stien over på vestsiden av bekken bort til Nøkkelandsveien. Turstien fortsetter over Osloveien like nord for Nøkkelandsveien til Kilsbakken. Her er det anlagt et opphøyd gangfelt som er skiltet.

I bunnen av Juvet ble det fjernet 700 kg forurenset oljeholdig masse med hakke og spade slik at den naturlige bekkebunnet har kommet fram igjen.  Juvet var tidligere også preget av søppel og utilgjengelig kratt.  Se før og etter bilde:

Juvet før og etter Knut Bjørndalen

Kilsbakken til Møllebakken

Strekningen Kilsbakken-Møllebakken er et flatt og rolig bekkeparti. I 2022 og 2023 ble det opparbeidet en ny tursti langs denne strekningen og det ble anlagt en ny gangbru like sør for karosserifabrikken. Moss kommune ervervet i en tre mål stor tomt mot Møllebakken for å skape et helhetlig grøntområde i tilknytning til bekken. Området er tenkt som friluftsområde og rasteplass og stien er nå anlagt langs Trolldalsbekken.

Det er også gjennomført tiltak i bekken for å bedre forholdene for fisken. På strekningen er det påvist flere uønskede arter bl.a. Kjempespringfrø. I samarbeid med Norges miljø- og biovitenskapelige universitet er det utarbeidet en tiltaksplan for å redusere bestandene av uønskede arter.

Turstien går forbi karosserifabrikken, der det fra 1918 til 1920 ble produsert lastebiler av  Norske Automobilfabrikk Scania-Vabis A/S. Det ble i alt produsert 77 lastebiler, men sviktende marked satte stopp for norsk lastebilproduksjon. Bilproduksjonen ble gjenopptatt i 1937 av Den Norske Automobilfabrik. Produksjonen besto da av lakkering, sveising og montering av bildeler til Chrysler og Plymouth. Under krigen brukte tyskerne fabrikken til reparasjon av flymotorer. Etter krigen besto aktiviteten stort sett av klargjøring, reparasjon og ombygging av biler.

Fabrikken brukes i dag som lagerbygg. Den røde mursteinsbygningen er et viktig kulturminne da det er Norges eneste bevarte anlegg som ble bygget for bilproduksjon (kilde: Moss historielag).

Turstien nord for Kilsbakken Knut Bjørndalen

Fra Møllebakken til Kambobukta

Strekningen Møllebakken-Kambobukta er også et flatt og rolig bekkeparti. I 2019 ble det opparbeidet en ny tursti langs bekken. Det er lagt vekt på å bevare kantsone langs bekken, slik at ørreten får skygge på sin vei oppover bekken for å gyte. Den dominerende vegetasjonen langs bekken er trær, krattskog og siv. På strekningen er det påvist flere uønskede arter bl.a. Kjempespringfrø og Kannadagullris. I samarbeid med Norges miljø- og biovitenskapelige universitet er det også her utarbeidet en tiltaksplan for å redusere bestandene.
 

På strekningen renner Trolldalsbekken ut i Kambobekken som munner ut i Kambobukta. Kambobukta har et yrende fugleliv og et rikt biologisk mangfold. Ved Kambobukta ligger Kambo Marina AS som er det største bergingsfirmaet i Oslofjorden.