Moss kommune
Som arrangør må du på forhånd undersøke om ditt arrangement omfattes av melde- eller søknadsplikten.
Som arrangør er du alltid ansvarlig for sikkerheten på arrangementet. Les mer om dette temaet på siden: Sikkerhet ved arrangementer.
Husk at arrangøren må være tilgjengelig for politi og brannvesenet (MIB) under arrangementet.
Politiet
Du må levere søknad til politiet dersom arrangementet du planlegger, har et omfang som åpenbart medfører behov for betydelige reguleringer av ferdsel eller vakthold. Du må søke minimum fire uker før arrangementet starter. Ved større arrangement bør søknaden sendes allerede når planleggingen starter.
Du må melde ifra til politiet dersom du planlegger et arrangement på offentlig sted, eller hvis arrangementet skal være allment tilgjengelig. Du må melde ifra til politiet minimum 2 uker før arrangementet starter.
I følge Politiloven §11: “Den som vil benytte offentlig sted til demonstrasjon, opptog, møte, stand eller lignende, skal i god tid på forhånd gi politiet melding om dette."
Videre fastsettes melde- eller søknadsplikt til politiet for ulike arrangementer i forskrift om politivedtekt, Moss kommune, Østfold.
Søknaden eller meldingen din til politiet må inneholde:
- Formålet med arrangementet
- Omfanget av arrangementet
- Hvem som er ansvarlig arrangør
- Tidspunkt for arrangementet
- Hvor arrangementet skal holdes
- Hvilke ordenstiltak som er iverksatt
Meld i fra eller søk om arrangement hos politiet
Politiet kan innkalle ansvarlig arrangør til et møte i god tid før arrangementet, hvor deltagere kan være politi, Moss kommune, brannvesen (MIB), miljørettet helsevern, SLT-koordinator og eventuelt vaktselskap.
Kort tid før arrangementet skal gjennomføres kan arrangør bli bedt av politiet om å legge til rette for en befaring. Det er da viktig at så mye som mulig er rigget og klart før denne befaringen, slik at det er mulig å gjøre eventuelle justeringer dersom det kreves. Deltagere på en slik befaring kan være: politi, Moss kommune, brannvesen (MIB), eventuelt vaktselskap og arrangør.
I etterkant av arrangementet, kan politiet kreve å få overlevert en rapport fra eventuelt vaktselskap som beskriver gjennomføringen av arrangementet og eventuelle hendelser. Som ansvarlig arrangør kan du også bli innkalt til et evalueringsmøte i samarbeid med politi, brannvesen (MIB) og vaktselskap.
Du kan også lese mer om politiets krav til arrangører på deres nettsider om teamet: Arrangementer (Politiet.no)
Brannvesen, MIB
Ansvarlig arrangør av festivaler, overnattinger eller andre store arrangementer, må melde fra til Mosseregionens interkommunale brann og redning (MIB) i god tid, senest 3 uker før arrangementet.
Dette gjelder også hvis arrangementet holdes i bygg eller områder som normalt ikke brukes til slike formål (iht. brann- og eksplosjonsvernloven § 7). Eksempler er festivaler, konserter, utstillinger, forestillinger og overnattinger i skoler, idrettshaller osv.
I meldingen må ansvarlig arrangør erklære at nødvendig dokumentasjon er utarbeidet i henhold til retningslinjene på MIBs nettside
Meld ifra til brannvesen, MIB