Vi trenger flere boliger

Moss kommune har behov for flere boliger til flyktninger

Kommunestyret i Moss har vedtatt å bosette 300 personer i 2023 – alt fra familier, enslige - og også enslige mindreårige flyktninger. De fleste flyktningene som kommer nå er fra Ukraina, men det er også mennesker fra andre land som har behov for tilsvarende beskyttelse.

Til nå har Moss kommune bosatt 140 personer, og så langt i år har vi benyttet omtrent 40 boenheter. Og nå skal vi altså bosette 73 til. Av disse 73 mangler vi i skrivende stund leiligheter til 40 personer fordelt på 16 enheter.

Total har vi da bosatt og takket ja til å bosette 213 personer. Dette betyr da at det gjenstår 87 personer på kvoten som er 300.

Så hva ser vi etter?

• Det skal være husvære som er godkjent som bolig
  • Boligen skal ha en rimelig størrelse i forhold til antall rom
  • Boligen må være en separat boenhet i bygningen/huset den befinner seg i
  • Både møblerte/delvis møblerte, og umøblerte boliger er av interesse
  • Rømningsveier og brannvarsling/slukkeutstyr må være på plass
  • Det blir gjort en befaring før kommunen godkjenner utleiedel, om noe mangler går inspektør i dialog med huseier om dette

Vi har per nå ikke behov for rom i private hjem og lignende. Det er også av interesse å komme i kontakt med profesjonelle utleiere.

Registrer deg her om du har utleieboliger for flyktninger

Økonomi og avtaler

Rammen for husleie er i forhold til NAV sine satser og følger boligens egnethet og størrelse. Kommunen stiller med depositumsgaranti.

Leiekontrakten inngås med beboer direkte, og kommunen hjelper beboer med dette, innflytting og annet det er behov for i den første tiden.

Generelt kan det være lurt å vurdere i hvilken grad utleiedel er lydisolert fra øvrige boareal, dersom dette er første gang enheten blir brukt til utleie. Det forventes ikke spesiell oppfølging fra utleier side, det er opp til hver enkelt. De normale forpliktelsene man har som utleier og leietaker gjelder.