Kjære innbyggere,
Silje Hobbel er fungerende kommunedirektør i Moss
Vibeke Weibell Eliassen/Moss kommune
Jeg ønsker å gå rett på sak. Etter å ha lest innbygger Jørn Johansens innlegg i Moss avis, har jeg et tydelig budskap til alle i Moss: Vi forstår bekymringen og vi sitter ikke stille i båten.
Det som har kommet fram i mediene om helsetjenestene i Moss er alvorlig. Jeg forstår godt at mange nå er bekymret for om de selv eller deres nærmeste vil møte en helse- og omsorgstjeneste som ivaretar deres behov på en forsvarlig og respektfull måte.
Det er alvorlig når sykehjemsbeboere får feil behandling, når ansatte varsler og opplever å ikke bli hørt, eller når ansatte tar imot gaver fra pasienter. Det skal ikke skje at vi ikke svarer på henvendelser fra Statsforvalteren og det er ikke bra når pårørende og brukere ikke er fornøyd med dialogen med oss. Sånn skal vi ikke ha det.
Brevet ansatte ved Ekholt sykehjem sendte til ledelsen i fjor sommer varslet om bekymringsfulle forhold. I etterkant har en ansatt også varslet Helsetilsynet om disse forholdene, i tillegg til nye uønskede og alvorlige hendelser som har skjedd gjennom høsten. Fredag 7.mars sendte vi over vårt svar til Statsforvalteren knyttet til disse varslene.
Vi har i løpet av det siste året gjennomført flere grep innen helse- og omsorgstjenesten, blant annet bedrede rutiner, endrede arbeidsprosesser, bruk av systemer og opplæring. I tillegg jobber vi med lederutvikling som har fokus på medarbeiderinvolvering.
Men vi ser at den jobben vi har gjort ikke er nok for å komme til bunns i utfordringene innenfor våre helse- og omsorgstjenester. Derfor har vi bedt Statsforvalteren gjennomføre en grundig gjennomgang av forholdene i helse- og omsorgstjenesten i Moss kommune. Ikke et tilsyn knyttet til enkeltavvik, men med et bredere utgangspunkt. Dette er ikke en vanlig måte å be Statsforvalteren om tilsyn på, men vi mener det er nødvendig da vi må få svar på mossesamfunnets spørsmål om ledelsens håndtering og oppfølging av ansatte, pårørende og brukeres tilbakemeldinger. For la det ikke være tvil om at ledelsen ønsker tilbakemeldinger fra brukere, pårørende og ansatte. Enten det er i form av direkte dialog, avviksmeldinger eller varsler. Det er bare gjennom tilbakemeldinger fra de som vet hvor skoen trykker, at vi kan rette opp i feil og sørge for at vi stadig forbedrer oss. Sånn sørger vi for en helse- og omsorgstjeneste av god kvalitet og som ivaretar innbyggernes behov.
Det har vært for mange uheldige hendelser og feil som har blitt avdekket den siste tiden. Årsakene til at feil oppstår er sammensatte. Det kan være mangel på rutiner, mangel på opplæring, språkutfordringer, bemanning, organisering og kultur. Alt dette er ledelsens ansvar å sørge for at fungerer. For å kunne sette inn riktig tiltak må vi derfor gå inn i flere forhold. Arbeidet med opplæring og kompetanseutvikling skal styrkes og det vil bli igangsatt interne gjennomganger i enkelte virksomheter. Vi vil aldri få en helse- og omsorgstjeneste der det ikke skjer feil. Men alle skal ha tillit til at vi har en ledelse som lytter til ansatte og pårørende, og bruker det vi hører og ser til å forbedre tjenesten. Vi vil derfor styrke ledernes kompetanse i å håndtere tilbakemeldinger, inkludert hvordan vi sikrer en kultur der alle opplever at ledelsen lytter. Dette arbeidet vil vi invitere tillitsvalgte og vernetjenesten til å samarbeide om.
Jeg vil understreke at det er alvorlig at det er sådd tvil om ledelsens holdning til varslingssystemet i Moss kommune. Vårt varslingssystem er utviklet over tid, og leder av varslingsutvalget er fra eksternt advokatfirma. Det er viktig at det blir varslet om kritikkverdige forhold, og vi må sørge for at alle ansatte i Moss kommune er trygge på at varsler blir tatt på største alvor.
Avslutningsvis vil jeg si at den bekymringen vi ser hos innbyggerne tar jeg på største alvor, og vi skal jobbe hardt for å gjenreise tilliten til kommunens helse- og omsorgstjenester.
Hilsen Silje Hobbel,
fungerende kommunedirektør, Moss kommune