Svikt i den digitale meldingstjenesten for bekymringsmeldinger til barnevernet

Moss kommune har i dag mottatt informasjon om at det har vært en svikt i den digitale meldingstjenesten for bekymringsmeldinger til barnevernet. Feilen går tilbake til september 2020. Moss kommune har fram til mai 2023 vært tilkoblet denne meldingstjenesten.

Leverandøren har gitt kommunene en brukerveiledning for å avdekke hvorvidt det er bekymringsmeldinger meldt inn via Nasjonal portal,  som ikke har kommet til oss. Etter vår kartlegging har vi funnet at det er en bekymringsmelding sendt via Nasjonal portal 13.januar 2023, som aldri har kommet fram til barnevernstjenesten i Moss kommune. Meldingen kan ikke gjenopprettes. Vi kan ikke si noen om hvorvidt melder også har vært i dialog med barneverntjenesten om bekymringen på annen måte.

I følge Visma, som er leverandør av systemet, er over 200 kommuner berørt av feilen.

Se også Vismas pressemelding om saken