Suksess med høstsuppe på Ekholt sykehjem

Med vinden susende rundt husveggene er høststemninga på plass på Ekholt og Melløs sykehjem denne onsdagen.

Åshild Skiri Refsdal (til venstre) er på besøk hos faren Halvard.

Alle de 88 beboerne, og samtlige pårørende, er invitert til høstsuppe og sosialt samvær på sykehjemmet. På menyen står det betasuppe fra Ekholt kjøkken, kaker og ikke minst underholdning av aktivitetsavdelingen.

Ved sykehjemsavdelingen Utsikten har de vært klar i flere timer allerede. Langbordet er dekket til fest med gresskar og fargerike blader. Flere av beboerne har vært med på forberedelsene og har gledet seg til kveldens arrangement.

– I en monoton hverdag er det flott at det skjer noe for beboerne, sier Åshild Skiri Refsdal. Hun er på besøk hos faren Halvard. – Ikke minst er det veldig allright at de pårørende blir invitert og at vi får snakket sammen, legger hun til.

Høstsuppen arrangeres for første gang i år, men sykehjemmet har flere sosiale kvelder i løpet av året med både julegrøt og sommeravslutning. Avdelingsleder Anne Kristin Veidahl er opptatt av at de pårørende skal bli bedre kjent med hverandre og møte beboerne. – Vi ser at mange av beboerne livner til når de får besøk, så det er viktig, sier hun.

Janne Linder er på besøk hos kameraten Tom. Hun synes at det er veldig hyggelig at avdelingen også gjør noe for de pårørende. – Det setter vi veldig pris på, sier hun.

Også flere av de tidligere ansatte er med for å hjelpe til. Målfrid Skogstad (Målle) er en av dem. Hun er egentlig pensjonist, men kommer stadig tilbake til sykehjemmet. – Jeg elsker å jobbe her, sier Målle. – Det er så godt miljø og vi tar vare på hverandre her, sier hun.

Selv om praten ved matbordet går fint, løftes stemningen betraktelig da musikerne entrer rommet med gamle og velkjente sanger. Flere av beboerne synger med og noen blir også bydd opp til dans. – Vi danser mye på avdelinga og det er lite tv, for det tar bort fokuset.  Her er det mest musikk, sier hjelpepleier Elisabeth Flattum.

Og med musikken vekkes også gamle minner. – Tante tok meg med på dans for aller første gang, mimrer Halvard. – Hun sa at nå må du lære deg å danse. Det er viktig her i livet, og det gjorde jeg.

Halvard har danset folkedans store deler av livet og setter stor pris på både dans og musikk. Kona Ingvild forteller at de møttes i en folkedansgruppe i Oslo og at dette siden har vært en stor del av livet deres. – Det er så viktig med musikk, sier dattera Åshild. Hun er sopran og profesjonell musiker. – Gjennom musikken når man inn til folk som ikke kan snakke og som nesten ikke husker noen ting, sier hun og legger til at hun håper ikke kommunen skjærer ned på musikktilbudet. – Musikk er mer enn livet.

Hjelpepleier Elisabeth Flattum serverer kake på høstsuppe-festen på Ekholt.Det ble god stemning da Moss kommunes aktivitetsavdeling kom på besøk med gamle sanger.