Står du i en økonomisk krise?

Sliter du med å betale strøm, husleie og andre utgifter? Du er ikke alene. Hvis du har havnet i en økonomisk nødsituasjon, kan NAV hjelpe deg. Du kan ha rett til økonomisk sosialhjelp til å dekke helt nødvendige behov som mat, nødvendige artikler til personlig bruk, nødvendige reiseutgifter og til regninger som må betales for å hindre avstengning av nødvendige tjenester som strøm eller lignende.

Hvis du har betalings- eller gjeldsproblemer, kan du få hjelp av en økonomisk rådgiver hos NAV. Du når NAV på telefon 55 55 33 33 på hverdager i tiden 10.00-15.00. Mottaket er normalt åpent fra kl. 10.00-14.00 på hverdager. I romjulen, 27. - 29. desember,  er det åpent fra kl. 11.00-13.00.

Hvis du plages med vonde tanker og er ensom og alene, er det hjelp å få

Når man står i en økonomisk krise kan det fort komme vonde tanker og en følelse av håpløshet.

- Når alt føles håpløst og mørkt, og man er ensom og alene, er et medmenneske som lytter og forstår viktig. Fastlegene kjenner vanligvis pasientene sine godt. Fastlegen kan gi deg råd og informasjon om hjelpetilbudet i kommunen. Ved behov, kan fastlegen ta kontakt med og henvise deg til psykolog eller annen behandling i kommunen eller i spesialisthelsetjenesten.  Ta kontakt med fastlegen når du trenger det, sier kommuneoverlege John Ødegård.

I julen kan du oppleve at fastlegekontoret har reduserte åpningstider. Hvis du sliter med vonde tanker og fastlegekontoret er stengt, ta kontakt med legevakten. Vi har folk på jobb når fastlegekontoret ikke er åpent og kan hjelpe med råd og veiledning. Legevakten kan kontaktes på tlf. 116 117.