Sommertips fra Mosseregionens legevakt

Sommerferie og lange, varme dager - her er noen råd fra legevakten som kan være greit å notere seg.

De ansatte på legevakten er der for deg når det haster. Lotte Olsen Jessa/Moss kommune

Først av alt: Hent ut faste medisiner slik at du har nok til over ferien. Skriv ut en oversikt som du tar med på ferie.

Husk solkrem i sola, drikk vann og opphold deg gjerne i skyggen når sola er varmest.

Dette bør være i reiseapoteket:

• smertestillende og febernedsettende medisiner
  • termometer
  • støttebandasje, strips, plaster, sårvask og sårsalve er fint å ha om uhellet er ute.
  • reseptfri allergimedisin
  • aloe vera og andre lindrende salver er gode midler mot insektbitt og forbrenning
  • pinsett til å fjerne flis og flått

Nedenfor har vi samlet noen tips om ting man kan utsettes for på sommeren:

Brennmanet:
Om uhellet er ute og du treffer på en brennmanet i vannet, kan det gi smerte, kløe og rødhet. Skyll godt med saltvann. Bruk ikke ferskvann før alle trådene er fjernet. Lindrende medisiner kan være smertestillende, allergimedisin, mild kortisonkrem og bedøvelsesmidler til hud. Ta kontakt med lege dersom du har fått brennmanet på øynene – eller det blir sårskade i huden.

Brennesle:
Ferdes du blant gress og strå, kan du bli brent av brennesle. Det kan gi utslett som klør og svir (elveblest).  Skyll godt med vann og bruk evt. lindrende salver eller kremer.

Flått:
I skog og mark kan du treffe på en flått eller to. Fjern flåtten så fort du oppdager den. Ta tak med pinsett og vri den ut – med klokka. Flått som har sittet mindre enn 24 timer, rekker som regel ikke å overføre smitte. Vask med sårrens eller rent vann. Den viktigste jobben er å observere hevelse og rødme. Blir hevelsen over 5 cm, kontakt fastlege. Hevelse under 5 cm som kommer og går i løpet av de første 48 timer er en helt normal reaksjon på bittet og skal ikke behandles. Får du feber og nedsatt allmenntilstand etter flåttbitt bør du kontakte lege.

Flis:
Bare tær på treverk kan lett gi flis. Den kan enklest fjernes om huden er litt myk. Hvis det er mulig, sitt gjerne med kroppsdelen i bløt før du fjerner flisen. Bruk en tynn nål og pinsett til å lirke den ut. Rens godt med vann i etterkant. Litt rødt og hovent? Dekk med reseptfri sårsalve.

Huggormbitt:
Solen varmer godt for alle, også huggormen. Er du uheldig og blir bitt, OG føler deg uvel, hold deg i ro og ring 113. Blir du bitt og har smerter ved bittstedet, men føler deg fin, ring fastlegen eller legevakten på 116117. Det samme rådet gjelder om du oppdager noe som kan likne et huggormbitt etter en stund. MERK: Barn, gravide og eldre som blir bitt av huggorm, skal alltid ringe 113.

Insektbitt:
Om sommeren våkner alle insekter fra dvalen. Da kan det være at vi får et myggstikk eller to, og også andre bitt. Klegg, veps og knott er ivrige flygere! Husk at et bitt kan hovne veldig opp uten at man er allergisk. Får du et vepsestikk der du har tynn hud, kan det bli en stor hevelse, noe som er helt normalt. En allergisk reaksjon kan gi kløende utslett og pustevansker. Opplever du dette ringer du 113. Det samme gjør du om du blir stukket i hals eller munn og får vansker med å svelge eller prate. Kløestillende, mild kortisonkrem og andre lindrende midler til hud kan være lurt å ha i hus.

Stillehavsøsters:
Disse har vi masse av i havet langs kysten. Er uheldig og treffer på en når du bader, kan du kutte deg dypt. Hold kuttet så rent som mulig og stopp en mulig blødning ved å legge på trykk. Spriker såret og det er vanskelig å stoppe blødningen, ta kontakt med fastlege eller legevakt. Det beste rådet er å bruke badesko!

Har du behov for noen å prate med:

Ring Hjelpetelefonen Mental Helse på telefon 116 123, eller chat på www.sidetmedord.no

Vet du om noen som er ensomme? Ensomhet forsvinner ikke selv om det er sol og sommer. Ring eller ta kontakt med dem.

Dersom du er bekymret for din egen eller andres helsetilstand, og det ikke kan vente til fastlegen åpner, kontakt legevakta på telefon 116 117.

Er det akutt fare for liv og helse skal du ringe 113

Nyt sommer og sol, og vær god mot deg selv og dine nærmeste! Hilsen oss på legevakten.