Søk om å bli medlem av medvirkningsrådet for ungdom

Moss kommune søker nye medlemmer til medvirkningsrådet for ungdom for perioden 2024 -2025. Søknadsfrist er 21. august 2024.

Hvem kan søke og foreslå kandidater?

Er du mellom 13 og 19 år, engasjert og motivert i saker som angår barn og unge? Da kan du søke om å bli medlem av medvirkningsrådet for ungdom.

Rådet skal representere ungdommer med ulik bakgrunn, fra ulike geografiske deler av kommunen og være elever fra både ungdomsskole og videregående skole. Har du erfaring fra elevråd eller organisasjoner er det en fordel, men ikke et krav. Det viktigste er at du er engasjert.

Organisasjoner og foreninger kan nominere kandidater, kandidaten vil som medlem i rådet representere barn og unge i kommunen. Det er kommunestyret som til slutt velger hvem som skal sitte i rådet.

Om ungdomsrådet

I tillegg til faste møter vil ungdomsrådet være en sosial arena der du får møte andre ungdommer, ha personlig utvikling og lære deg om tale- og debatteknikker, møtekultur og hvordan du kan påvirke samfunnet du er en del av.

• Ungdomsrådet består av 15 representanter og 11 vararepresentanter
  • Representantene kan være mellom 13 og 19 år (ikke være fylt 19 på valgtidspunktet)
  • Representantene velges for ett år av gangen
  • Ungdomsrådet har seks formelle møter i året, men det kan bli flere
  • Møtene representanter mottar godtgjørelse for deltakelse i de formelle møtene

Moss kommune oppfordrer at alle organisasjoner, skoler og lignende som nominerer kandidater foretar nominasjonen på en demokratisk måte, for eksempel ved åpent personvalg blant elevene på skolen eller organisasjonens medlemmer.

Les mer om medvirkningsrådet for ungdom på Moss kommunes nettside: Ungdomsrådet

Søknadsskjema

Søknadsskjema er digitalt og man logger seg inn via ID-porten. Har du ikke mulighet å logge deg inn selv kan en foresatt sende inn søknad for deg.

Digitalt søknadsskjema - Medvirkningsråd for ungdom 2024-2025

Søknadsfrist er 21. august 2024