Riksteatret kommer til Moss – og blir her!

Siri Black og Heidi Gjermundsen Broch gleder seg til turnépremieren i Moss. Lotte Olsen Jessa/Moss kommune

Tårer i øynene, gåsehud og jubel – vi kjente på alle følelsene da vi fikk nyheten!

Sjefen på kulturhuset har visst det en stund, men først forrige uke ble det offisielt: Fra februar 2024 inngår Moss kulturhus i Riksteatrets faste turnéplan.

Fra venstre: Turnéleder Birgitte Warvik Rørtveit, ordfører Hanne Tollerud, Gard Mortensen fra Moss kulturhus, skuespiller Heidi Gjermundsen Broch, skuespiller Siri Black og Helge Rekdal fra Riksteatret. Lotte Olsen Jessa/Moss kommune

- Først og fremst er dette en fantastisk nyhet for alle innbyggere i Moss kommune. Vi får nå en rekke forestillinger av høyeste kvalitet hvert eneste år til Moss, sier Gard E. Mortensen som er sjef på Moss Kulturhus.

Han legger til at dette kommer til ytterligere å forsterke byen som allerede er en sterk leverandør av teater gjennom blant annet Non Stop festivalen, Applaus, Teaterkråkene og flere andre aktører.

- Nåløyet er trangt for å få innpass i Riksteatrets turneplan, så vi er utrolig glade for dette, sier Mortensen.

På scenen på Parkteatret står representanter fra Riksteatret, Moss kulturhus, Moss i Sentrum – og ordfører Hanne Tollerud.

- Jeg vet jo at vi har hatt Riksteatret innom Moss tidligere, men at vi nå er fast stoppested – det er en drøm som blir virkelig, sier en ekstatisk ordfører.

Allerede i januar kommer første forestilling, og la oss presentere noen litt artige tall og fakta i den forbindelse:

• Moss blir spillested nummer 75 av alle scenene Riksteateret besøker fast
  • 2024 er 75-årsjubileumsåret for Riksteateret
  • Totalt kommer det seks forestillinger til Moss det første året
  • Moss får turnépremieren på det første stykket som settes opp i jubileumsåret

Det første stykket som settes opp er forestillingen Bonnie&Clyde, med ingen ringere enn Heidi Gjermundsen Broch fra Råde i en av hovedrollene.

- For meg er det helt magisk å komme tilbake til Parkteatret hvor jeg danset ballett som elev på Eldbjørgs Ballettskole fra jeg var liten av, forteller østfoldingen.

I forestillingen møter vi også Siri Black, Sondrey, Jakob Stabell og Chris Masters.

Billettene til forestillingen er allerede i salg her: RIKSTEATRETS BONNIE & CLYDE