Nødvendig trefelling i Torderødparken

Moss kommune har besluttet at en stor og gammel eik i Torderødparken dessverre må felles av hensyn til sikkerheten til dem som ferdes i parken.

Eika det gjelder er over 430 cm i omkrets og inneholder betydelig råte, noe som gjør det utrygt å la den stå slik den gjør i dag. Tidspunktet for felling er avhengig av vær og føre, men vi har ønske om å felle den så raskt som mulig.

Eika tilhører en kategori trær vi kaller hule eiker. Disse er beskyttet av naturmangfoldloven på grunn av betydningen de har for naturmangfoldet. Så mange som 1500 arter er knyttet til hule eiker gjennom livsløpet, og spesielt viktig er gamle og døde eik. Hule eiker er derfor viktige for biologisk mangfold.

- I Moss kommune jobber vi for å bevare så mye eik som mulig, og spesielt hule eiker. Torderødparken er mye brukt av turgåere og som skolevei, og vi forstår at beslutningen om at den skal felles kan vekke følelser og reksjoner. Selv om vi i Moss kommune prioriterer å bevare slike trær, utgjør eikas tilstand en så stor fare for dem som ferdes i parken at beslutningen om å felle er nødvendig, sier Marius André Myhre, rådgiver skog- og naturforvaltning.

Eik i Torderødparken. - Klikk for stort bildeDenne gamle eika i Torderødparken må dessverre felles av hensynt til sikkereheten til dem som ferdes i parken. Terje Blindheim

Hvorfor er det nødvendig å felle eika?

Eika står nær en mye brukt sti, og dens helling mot parkområdet skaper en risiko for turgåere, spesielt barn som bruker stien på vei til skolen. Gitt treets betydelige størrelse, kan konsekvensene av at enten hele treet eller større grener faller ned være alvorlige.
For å sikre at beslutningen er basert på solid faglig grunnlag, har vi innhentet en konsekvensanalyse for naturtypen fra en kvalifisert biolog, og en tilstandsrapport fra en erfaren arborist. Disse faglige vurderingene har vært sentrale i vår beslutning om å felle treet.

Eika lever videre og vil fortsette å ha verdi for naturmangfoldet

Selv om treet må felles, vil den fortsette å ha verdi for naturmangfoldet. Det er mye liv i døde trær, og vi bevarer deler av treet i form av en høystubbe, samt at deler av stammen settes opp og sikres mot fjellveggen. Grove greiner vil også legges igjen på stedet. Det gjør at treet kan fortsette å være en viktig del av habitatet for arter som trenger død ved, uten å utgjøre en fare for besøkende i parken.