M-venner spilte og sang for isolerte beboere på sykehjem i Moss

Generasjon M Høsten 2019 inngikk Moss kommune et helt unikt samarbeid med Generasjon M, finansiert av Sparebank1 Stiftelsen Østfold Akershus det første året. 24 lokale ungdommer fra kommunen har fått en deltidsjobb i Generasjon M, og har siden oktober besøkt beboerne på Skoggata bo- og servicesenter, Ekholt helse- og omsorgssenter og Melløsparken sykehjem hver lørdag fra kl 10-14.

M-venner spilte og sang for isolerte beboere på sykehjem i Moss
Onsdag før påske arrangerte Generasjon M påskekonsert på Ekholt, Melløsparken, Skoggata – samt på Orkerød sykehjem, som ikke vanligvis får besøk av Generasjon M.

M-vennene i Moss har ikke besøkt sine eldre venner på flere uker. Det er et nødvendig tiltak for å minske smittespredningen av koronaviruset. Samtidig er det svært leit for beboerne i Moss som har stort utbytte av å ha ungdommene på besøk.

En undersøkelse gjort blant ansatte på sykehjemmene viser at pleiepersonalet i Moss ser god effekt av å ha ungdommene innom sykehjemmene hver lørdag. Beboerne uttrykker glede og entusiasme når ungdommene er på besøk, noen får i tillegg økt matlyst. Andre tall fra undersøkelsen viser at enkelte pleiere får tid til å gjøre andre arbeidsoppgaver, som å re senger, når m-vennene er med beboerne.

Når dagens situasjon ikke tillater m-vennene å fysisk gå inn på institusjonene, er det svært populært at de finner andre måter å nå sine eldre venner på:

– Da beboerne hørte at det skulle arrangeres konsert i hagen av Generasjon M ble de svært glade, sier Charlotte Østlie som er avdelingsleder på Skoggata bo- og servicesenter.

– Vi har ikke hatt noe smitte av koronavirus, men vi må ta tydelige forholdsregler. Det betyr at beboerne er svært isolerte. En hagekonsert ble derfor tatt kjært imot, ifølge Østlie.

På førsterad på skoggata traff m-vennene blant andre Elbjørg Larsen som gledet seg til intimkonsert i egen hage:

– Dette er det beste jeg vet! Ungdommer som kommer og traller for oss, sa Larsen fornøyd.

Ekstrakonsert på Orkerød sykehjem
I avtalen mellom Moss kommune og Generasjon M er det foreløpig Ekholt, Melløsparken og Skoggata som får besøk fra m-vennene hver lørdag. Ungdommene ønsket likevel at flere av beboerne på sykehjem i Moss skulle få litt ekstra oppmerksomhet og kjærlighet i disse tider.

I sansehagen på Orkerød ble dører og vinduer åpnet slik at beboerne som satt inne kunne høre Jakob og Magnus spille gitar og synge slagere fra The Beatles, Bob Dylan og Edvard Grieg. Beboerne strålte der de tittet frem bak vinduer for å hilse på ungdommene og høre på musikken de fikk servert til lunsjmåltidet.

Ungdommene hadde også med hjemmelagde plakater med påskehilsner samt påskeegg til personalet som er under sterkt press om dagen.

Kort om Generasjon M
Generasjon M er et ideelt selskap som skaper relasjoner mellom generasjoner. Det gjør vi gjennom å gi deltidsjobb til ungdom mellom 14-20 år, som besøker og aktiviserer eldre beboere på sykehjem og omsorgsboliger. Ungdommene kalles m-venner og sammen med sine eldre venner gjør de mange meningsfulle aktiviteter som gåturer, brettspill, dans, musikk, og ikke minst den gode samtalen. På den måten knytter vi generasjonene tettere sammen.

I tillegg er et uttalt mål for det ideelle selskapet å få flere unge til å velge en karriere innen helse- og omsorgssektoren (les mer her: https://generasjonm.no/