Lysanlegg i lysløypa ikke klart til vintersesongen

Det blir dessverre ikke lys i hele lysløypa i Mosseskogen vintersesongen 2024/2025. Lysanlegget må oppgraderes og av sikkerhetsmessige årsaker kan det ikke tas i bruk denne vintersesongen.

Sommeren 2023 vedtok kommunestyret at Moss kommune skulle overta lysanlegget i lysløypa. Samtidig ble det bevilget midler til utskifting av det svært nedslitte lysanlegget. På grunn av utfordringer med å få på plass nødvendig avtaler med Moss skiklubb og grunneiere i tide, har det ikke vært mulig å gjennomføre utskiftingen før skisesongen 2024/2025.

-Vi har hatt god dialog med både Moss skiklubb og grunneier, men har ikke lykkes å komme i mål slik at utskifting av anlegget kunne skje tidsnok for denne sesongen, sier enhetsleder for kommunalteknikk, Frank Syversen.

Sikkerheten først

Deler av lysløypa vil være uten belysning i sesongen 2024/2025 - svarte linjer vil være koblet ut, blå linjer vil være lyssatt.

Det er gjort en ny vurdering av anlegget som viser at deler av anlegget er i så dårlig forfatning, at det av sikkerhetsmessige årsaker ikke kan tas i bruk denne vintersesongen. Det betyr at noen deler av lysløypa vil være uten belysning, se kart som viser at svarte linjer koblet ut, blå linjer vil være lyssatt.

Planen var å skifte ut anlegget i sommermånedene:

- Vi hadde håpet å komme i mål slik at publikum kunne bruke lysløypa fullt ut denne sesongen. Sikkerheten må imidlertid komme først, og vi jobber nå videre med å få på plass en løsning, sier Syversen.

Vil preparere løyper

Moss skiklubb opplyser at de vil kjøre opp og preparere løyper også i områdene som ikke blir lyssatt slik at skiglade innbyggere kan gå på ski der.