Lukt av olje/parafin i området rundt Gubbeskogveien

Søndag 19. november mottok  Moss kommune melding om sterk parafin-liknende lukt i Gubbeskogveien. Det ble på dette tidspunktet rapportert om lukt i uteområdet ved Gubbeskogveien, rundt kummer, og inne i enkelte boliger.

Lukten ser nå ut til å ha avtatt i uteområdene.

Kommunen er forurensningsmyndighet ved hendelser som dette, og har siden varselet arbeidet med å finne ut hva som har skjedd. Flere fagområder i kommunen er involvert i arbeidet.

Vi jobber med å identifisere kilden til utslippet av det som antas å være fyringsolje, diesel eller tilsvarende oljeholdig væske. Dette arbeidet inkluderer:

• undersøkelse av ledningsnettet i området
  • kartlegging av gravearbeid som har pågått i området og eventuell grunnforurensning
  • oppfølging av oljeutskillere og olje-/parafintanker både i nærings- og boligområdet.

Det viser seg å være vanskelig og identifisere kilden, noe som er en vanlig problemstilling i tilfeller der olje/parafin spres i grunnen. Vi gjør det vi kan for å finne og eliminere kilden, men dette arbeidet tar dessverre tid.

Dersom du har tips i dette arbeidet, vil vi gjerne høre fra deg. Ta kontakt med oss på 69 28 00 00. Du kan også skrive til oss på kontaktskjema, merk da e-posten din med “Lukt av oljeforbindelse i Gubbeskogveien”

Dersom du opplever lukt i boligen, er det viktig at du kontakter forsikringsselskapet ditt, slik at du får bistand til videre håndtering på egen eiendom.

For å få en oppdatert status på hvor det er lukt i dag, kan dere rapportere dette til oss i vedlagt skjema og sende det inn til oss.

Skjema for innmelding av lukt i området Gubbeskogveien

Har du oljetank nedgravd på eiendommen din, er det viktig at du melder ifra om det til kommunen og at tanken saneres. Du kan ta kontakt med oss på kontaktskjema, merk da skjemaet med “Nedgravd oljetank”.

Les om håndtering av nedgravde oljetanker på kommunens nettside: Nedgravde oljetanker - Hovedportal (moss.kommune.no).