La oss spare strøm sammen!

Strømprisene har økt kraftig, og nå som vi går inn i den kalde, fine tida er det på tide å  ta noen grep.

Både bedrifter og private kan med hell gjøre noen enkle grep for å få ned strømforbruket. Også internt i kommunen merker vi de økte strømprisene og har allerede i år et merforbruk på 24 millioner kroner, så også vi må gjøre en innsats for å få ned forbruket.

Derfor har vi samla totalt ni tips og triks som vi skal bruke i våre bygg og lokaler, men som man med hell kan bruke overalt.

Det er en del enkle grep vi kan ta sammen, for å spare på strømmen og redusere forbruket. Dette vil påvirke både vår og din strømregning positivt.

Nummer 1: Skru ned varmen inne

Tåler vi å ha det litt kaldere inne, så kommer det til å ha stor effekt på strømregninga. For hver grad innetemperaturen senkes, reduseres energiforbruket til oppvarming med 3-5%.

Anbefalt innetemperatur:

• Oppholdsrom 20-22 ℃
  • Rom uten varig opphold 18 ℃

Nummer 2: Rask lufting

Hvis lufta føles litt tett, så vær en rask lufter! Luft ut kort og effektivt. Åpne og vinduer og dører på VIDT gap i noen minutter i stedet for å ha vinduet på gløtt lenge.

Nummer 3: Slukk lyset

Hvis vi ikke er i rommet, så er det jo strengt tatt ikke nødvendig å ha på lys der heller. Tenk på alle rom som om de var kjøleskapet; Der er det alltid mørkt når det ikke er noen der. Derfor - husk å slå av lys i rom du ikke oppholder deg i.

NB! Behold husfreden: Sjekk gjerne at du faktisk ER den siste som forlater rommet før du slukker lyset.

Bruker du det ikke? Trekk ut kontakten! Lotte Olsen Jessa/Moss kommune

Nummer 4: Skru av dingser du ikke bruker

Ta kaffen over på termos i stedet for å ha den stående på trakteren. Er robotstøvsugeren full-ladet? Trekk ut kontakten.

Kort fortalt: Skru elektriske apparater og dingser helt av når de ikke er i bruk, og husk å trekke ut ladere ut av stikkontakten når de ikke benyttes.

Nummer 5: Senk temperaturen i ubrukte rom

Godt og varmt i boden? Ikke bruk unødvendig energi på å varme opp rom som ikke brukes. Skru ned temperaturen, lukk døren - men pass på at det er minimum 10 grader i rom med, eller i nærheten av, vannrør for å unngå at rørene fryser på vinterstid.

Nummer 6: Lad el-bilen på natta

Strømmen er som regel billigst på nattestid, så ikke begynn å lade bilen med det samme du kommer hjem fra jobb. Du kan spare litt penger på å vente med å sette i kabelen til du går og legger deg.

NB! Sett gjerne på en alarm på mobilen så du ikke glemmer det! Taxi via barnehagen og til jobb kan bli dyrt i lengden.

Nummer 7: Installer sparedusj!

En sparedusj er en rimelig investering for å redusere varmtvannsbruket. Faktisk halverer en sparedusj forbruket vårt per antall dusj.

Også er det mulig å foreslå for tenåringen/kona/gubben/kjæresten at det er mulig å ta litt kortere dusjer enn vanlig, men det er på egen risiko. Argumenter du kan bruke i den diskusjonen: En vanlig dusj bruker cirka 20 liter i minuttet. En dusj på ti minutter koster oss omtrent 24 kroner med en strømpris på 615 øre per kilowattime (kWh).

Nummer 8: Vask minst mulig for hånd

Jepp, du leste riktig. Oppvaskmaskinen bruker omtrent 10–14 liter vann hver gang, og du skal være svært effektiv hvis du skal klare å bruke mindre enn dette for hånd.

Bonustips: Husk også å fylle maskinen helt opp før du setter den på. Kjør gjerne interne konkurranser i familien om hvem som er best til å stable.

Nummer 9: Fyll opp vaskemaskinen

Bare MÅ du ha den svarte buksa ren til i morgen tidlig? Tenk deg om en gang til.

Vaskemaskinen bruker ikke noe mindre energi selv om du putter mindre klær inn. Så fyll opp vaskemaskinen før du vasker klær. Vask også med så lav temperatur du kan.

Kommunale enøk-grep

Moss kommunale Eiendomsselskap har satt i verk flere tiltak, og på sikt kommer det flere:

• Moss kommune gjennomførte et energispareprosjekt fra 2016-2018, hvor det ble gjort over 350 energisparende tiltak på 32 bygninger. Utførte tiltak har gitt Moss kommune et mindre energiforbruk på ca 7 GWh årlig, mot forbruket i år 2015.
  • Senke temperatur om natten (gjelder ikke bygg med døgnkontinuerlig drift og eller beboerrom)
  • Slår av lys og senke varmen i rom MKEiendom vet ikke blir benyttet.
  • Utskifting av lyskilder til LED-lyskilder m/fotocelle.
  • Fotocelle på utelys
  • Utfasing av metallhalogen-lamper
  • Tidsstyring av varme og ventilasjon
  • Langsiktig utskifting av utdaterte energikrevende varmesentraler til energieffektive varmesentraler
  • Innfasing av mer fornybar energi

For kommunens del skal ikke tiltakene gå utover kvaliteten på de kommunale tjenestene.

Tusen takk for at også du bidrar til strømsparingen!