Kloakkutslipp i havnebasseng

Den røde prikken viser hvor i Moss Havn utslippet kommer til å gå ut.

Natt til onsdag ble det foretatt et kontrollert akutt-utslipp av kloakk ved Moss Havn etter et brudd i en ventil.

I forbindelse med byggingen av nytt dobbeltspor så må ledningsnettet legges om. Denne jobben er planlagt og utføres av Bane NOR, i samarbeid med Moss kommune.

I forbindelse med denne jobben oppstod en lekkasje etter et brudd på en ventil, og det oppstod akutt behov for å tømme ledningsnettet for spillvann.

*I en tidligere versjon av denne saken ble det skrevet at utslippet var en planlagt jobb. Det medfører ikke riktighet.*

Det er Moss kommune som eier ledningsnettet, og som legger til rette slik at Bane NOR kunne gjennomføre et kontrollert utslipp av kloakk i forbindelse med omleggingen og reparasjoner.

Fraråder bading og fisking i området rundt Moss Havn

Arbeidet er nå ifølge Bane NOR sluttført, men vannkvaliteten kommer muligens til å være redusert i noen dager og du kan komme til å se noen partikler og en eventuell fargeforandring. Det frarådes derfor fisking, vannsport og bading fra Sjøbadet, Fiske og Søly og i området mot Framnes, i tillegg til Kleberget, fra midnatt tirsdag. Vi antar at vannkvaliteten vil være god nok til å bade og å fiske igjen fredag ettermiddag/kveld.

Eventuelle spørsmål til Bane NOR rettes til pressevakt i Bane Nor på mobil 400 27 579

Spørsmål til Moss kommune kan tas via Moss kommunes pressevakt på telefon 969 47 837 (ikke sms) eller web@moss.kommune.no