Går sammen for å ønske publikum velkommen inn!

Pandemien traff kultur-Norge som en knyttneve rett i magen. Nå har kultur-Moss samlet seg for ønske publikum tilbake inn i stolene og salene, og på bordene og dansegulvet.

Initiativet kom fra den da nyansatte lederen for Moss Kulturhus, Gard Mortensen. Håpet var at ved å samlet ønske velkommen tilbake til kulturarenaene, så ville man nå flere mossinger og dem som bor i omkringliggende kommuner.

Gard Mortensen er leder for Moss Kulturhus. Lotte Olsen Jessa/Moss kommune     - Det var vondt å se tomme stoler og saler under pandemien. Men når vi i tillegg da så at det fortsatt var mye ledige plasser etter pandemien, så måtte vi ta noen grep, sier Gard Mortensen, lederen ved Moss Kulturhus.

For noe hadde skjedd med oss under to år med restriksjoner og nedstengninger. Vi var ikke like raske på labben med å bestille billetter eller besøke arrangementer. Og på kulturhuset tenkte de at hvis det var sånn for dem, så var det sånn for flere kulturinstitusjoner, og de bestemte seg for å ta grep:

- Vi begynte med én annen aktør, men så balla det på seg. Det er et samlet kultur-Moss, sammen med kommunen, som nå ønsker hjertelig velkommen tilbake etter pandemien, selv om vi vet det tar tid å endre vanene sine etter en sånn periode vi har stått i, sier Mortensen.

Vil vise frem alt de har å by på

Målet med kampanjen er at folk skal bli minnet på at det må ikke være en spesiell anledning for å gå ut og konsumere kultur. Det må ikke være alle hjerters-dagen for å ta med mannen eller kona ut på et stevnemøte. Det håper man nå vil komme frem gjennom kampanjen som består av flere videoer i sosiale. Men Mortensen er raskt til å poengtere at dette ikke er en reklame for å selge billetter til for eksempel Moss Kulturhus eller Verket Scene – men bare minne folk om det finnes en drøss med kulturtilbud i kommunen – det er bare å ta for seg.

- Det er derfor vi ikke legger ved lenker til billettkjøp, men til Hva skjer-kalender på Visit Moss – sånn at det ikke bare er de store aktørene som er med på denne kampanjen som får glede av dette, sier kulturhus-lederen.

Samarbeidskultur

Målet er altså å vise at det skjer mye i kommunen og skape entusiasme og vekke alle fra «pandemi-dvalen». Kampanjen er et fellestiltak gjennom Byliv Moss.

- Etter at Gard lanserte ideen på bylivskonferansen «Spennende utvikling i Moss» i mars, ble forslaget tatt opp og videreført i Byliv Moss. Dette er som kjent et partnerskap mellom Moss kommune, Moss Gårdeierforening, Moss I Sentrum, Moss Industri- og næringsforening, Mosseregionens næringsutvikling, kulturlivet og frivilligheten i Moss, utdyper Terje Pettersen fra Byliv Moss.

Kampanjen gjennomføres med finansiering fra og i fellesskap gjennom Byliv Moss. I tillegg bidrar Moss kulturhus. Du kan lese mer om hva som skjer i Moss ved å trykke på knappen her:

Hva skjer i Moss

Hvis du vil registrere DITT arrangement, kan du gjøre det ved å trykke på denne knappen:

Registrer ditt arrangement