Forvaltningsansvaret for verneområdene i Moss kommune

Kommunedirektøren i Moss kommune anbefaler at kommunen sier fra seg forvaltningsansvaret for verneområdene i Moss kommune.

Moss kommune utførte i januar 2020 hogst i Vardåsen naturreservat. Saken har vært gjennom to rettsinstanser og ble i Borgarting lagmannsrett i september 2022, og Moss kommune ble dømt for brudd på vannressursloven. Kommunen har besluttet å ikke anke dommen fra lagmannsretten. Som følge av dommen har kommunen nå gjort en vurdering av om kommunen fortsatt ønsker å ha forvaltningsansvar for verneområder.

- Sett i lys av dommen er det naturlig at vi har revurdert Moss kommunes rolle i forbindelse med forvaltning av verneområdene. Vi har landet på at vi vil anbefale at Moss kommune sier fra seg forvaltningsansvaret for verneområdene i Moss kommune, sier kommunedirektør Hans Reidar Ness.

Moss kommune har siden 2020 hatt forvaltningsansvaret totalt 27 verneområder.

- Vår anbefaling til kommunestyret er at vi frasier oss ansvaret for samtlige områder. Kommunen har mye og god kompetanse på naturforvaltning, men slik lagmannsretten har vurdert handlingsrommet kommunen har, ser vi ikke at det er formålstjenlig å påta oss denne oppgaven i fortsettelsen, sier kommunedirektøren.

Anbefalingen fra kommunedirektøren vil først bli behandlet i Hovedutvalg for landbruk, samferdsel, natur og miljø 19. oktober. Saken vil deretter gå til beslutning i kommunestyrets møte 8.november.

Vurderingen fra kommunedirektøren ligger her: https://www.moss.kommune.no/innsyn.aspx?response=journalpost_detaljer&journalpostid=2022095808&scripturi=/innsyn.aspx&skin=infolink&Mid1=256&

Bakgrunnsinformasjon

• I januar 2020 ble det utført hogst i Vardåsen naturreservat ved Botnertjernet i Larkollen.  Moss kommune ble 15. april 2021, ilagt en bot på kr. 500 000 av påtalemyndigheten for brudd på naturmangfoldloven og vannressursloven. Kommunen sa seg uenig i grunnlaget for boten, og bestemte seg for å ikke vedta forelegget.
  • Moss kommune overtok som forvaltningsmyndighet for Vardåsen naturreservat 1. januar 2020.
  • I januar 2020 ble det gjennomført skjøtselstiltak i Vardåsen naturreservat, ved Botnertjernet i Larkollen. Statsforvalteren, som før 1. januar 2020 var forvaltningsmyndighet for reservatet, deltok på befaring i forkant av tiltaket.
  • Det er utstedt et forelegg mot Moss kommune på 500 000 kroner for overtredelse av naturmangfoldloven og vannressursloven.
  • Moss kommune erkjente ikke straffskyld og vedtok ikke forelegget.
  • I Søndre Østfold tingretts dom 23. november 2021 ble Moss kommune idømt en foretaksstraff på 600 000 kroner og sakskostnader på 50 000 kroner for brudd på naturmangfoldloven og vannressursloven.
  • Kommunedirektøren i Moss kommune besluttet å anke dommen fra tingretten til lagmannsretten
  • Ved Borgarting lagmannsretts dom 19 september 2022, ble Moss kommune dømt for brudd på vannressursloven, men ikke for brudd på naturmangfoldloven. Boten ble redusert til 450 000 kroner og kravet om dekning av saksomkostninger falt bort.
  • 19. oktober 2022 skal hovedutvalg for landbruk, samferdsel, natur og miljø i Moss kommune, ta stilling til kommunedirektørens anbefaling om at Moss kommune frasier seg forvaltningsansvaret for verneområdene. Hovedutvalget innstiller deretter til kommunestyrets møte 8. november for beslutning.