Målet med avfallshåndteringen er å gjenbruke naturressursene i større grad. Innbyggere som kildesorterer godt og genererer mindre restavfall kan unngå en stor økning i gebyrene i 2025.
Avfallshåndtering handler ikke lenger om å bli kvitt uønskede gjenstander, men å sikre at avfallet blir gjenvunnet og at naturressursene blir en del av et kretsløp. Det betyr at renovasjonstjenesten må endres, noe som medfører nye kostnader. Renovasjonstjenesten er et såkalt selvkostområde, og dermed er det innbyggerne som betaler for driften og omstillingen til en mer bærekraftig håndtering av avfallet.
Les også: Dette kan du gjøre for å holde renovasjonsgebyret nede.
Kommunene må forbedre gjenvinningsgraden
Lovverket har nå konkrete krav til hvor mye avfall kommunene må kildesortere og materialgjenvinne, og hvordan det skal kildesorteres. Renovasjonsordningen må endres for at kommunen ikke skal bryte dette lovverket. Innføring av matavfallssortering i egen beholder er ett eksempel på dette. Fra 2025 må alle norske kommuner også tilby en ordning for innsamling av tekstiler. Hvert eneste år fremover er norske kommuner også pålagt å oppnå en bedre kildesortering og gjenvinning av alle typer avfall.
Blir dyrere å håndtere restavfallet
Myndighetene øker kostnadene for forbrenning av restavfall. CO2-avgiften betales per tonn restavfall, og ble doblet fra 2023 til 2024. Signaler tyder på at den skal dobles ytterligere innen 2030. I det siste hele driftsåret før innføringen av matavfallssortering (2023), samlet MOVAR IKS inn 15.000 tonn restavfall. Det er derfor av stor betydning at vi lykkes med å øke kildesorteringen og å redusere mengden restavfall.
Dyrere renovasjonsordninger i hele Norge
Høyt rentenivå, generell prisstigning, skjerpede myndighetskrav og nødvendige endringer i renovasjonsordningen for å møte fremtidige krav gjør renovasjon dyrere i hele Norge. Tidspunktet for når økningen i gebyret vil variere, fordi renovasjonsordningene og selvkostfondene er forskjellige i de ulike kommunene i Norge.
MOVAR IKS jobber kontinuerlig med å effektivisere driften av renovasjonstjenesten. Som innbygger kan du bidra til å holde kostnadene nede ved å redusere avfallsmengdene, forbedre kildesorteringen og plassere beholderen nærmest mulig kjørbar vei.