Bli med og vern om vår felles ressurs: Matjorda i Moss og Råde

Matjorda vår sikrer oss tilgang til lokalprodusert mat og bidrar til et frodig og bærekraftig samfunn.  Men for å lykkes med dette viktige arbeidet, trenger vi din hjelp!

Vi ønsker å få innsikt i hva du mener om vern av denne verdifulle ressursen, og hvordan vi best kan sikre den for kommende generasjoner.  Du kan hjelpe med å svare på en undersøkelse om matjord og jordvern.

Det tar kun 5-10 minutter å gjennomføre, og du svarer helt anonymt. Ved å trykke på knappen under blir du tatt videre til et skjema.

Spørreundersøkelse om vern av matjord i Moss og Råde kommuner

Bakgrunn:

Det ble i desember 2023 vedtatt av kommunestyrene i Moss og Råde kommuner at det skal utarbeides en jordvernstrategi i løpet av 2024. Arbeidet ledes av landbruksforvaltningen i Moss og Råde. I forbindelse med medvirkning til strategien har vi laget en spørreundersøkelse for å finne ut hva innbyggerne mener om vern av matjord. Resultatet fra spørreundersøkelsen skal vi synliggjøre i jordvernstrategien og andre aktiviteter vi gjennomfører i forbindelse med prosjektet.

På Regjeringen sine nettsider kan man lese at «Jordvern handler om å sikre dagens befolkning samt våre etterkommere muligheten til å dyrke egen mat på egen jord. Norge har lite jordbruksareal sammenlignet med mange andre land. For å sikre matproduksjonen er det derfor viktig med et sterkt jordvern»

Du kan lese hele artikkelen ved å trykke på denne lenken:

I tillegg til at matjorda er viktig for selvforsyning og beredskap, ønsker vi å synliggjøre at jordbruket gir oss et rikt og levende landskap med økosystemtjenester. Nedbygging får konsekvenser for klima, klimatilpasning, naturmangfold og vilt, avrenning til Oslofjorden, innbyggernes helse og det unike kulturlandskapet som vi har ansvar for å ivareta.