5. trinn

Trinnvis leseplan i alle fag 

Dette er en “lesetrapp” med mål og kjennetegn på måloppnåelse for 5. trinn. Denne skal sikre systematisk arbeid med språk og lesing i alle fag gjennom hele grunnskolen. Lesing er en av de grunnleggende ferdighetene i kunnskapsløftet. Det er viktig at alle lærerne arbeider målrettet med elevens lesekompetanse.

Mål for lesing

Kjennetegn på måloppnåelse

Leseteknikk 
Eleven har automatisert avkoding
  • Eleven leser kjente, høyfrekvente ord raskt og uten å nøle.
Eleven behersker ulike lesestrategier
  • Eleven velger ulike lesestrategier i tråd med trinnets anbefaling når han/hun leser tekster for å lære og som underholdning.
Eleven kan teknikker for å lære nye ord og begreper
  • Eleven bruker teknikker for å lære for eksempel nye gloser, fremmedord, faguttrykk og begreper.
Leseforståelse 
Eleven møter og nytter ulike læringsstrategier i undervisningen i alle fag
  • Eleven kan og benytter flere av læringsstrategiene for trinnet.

Eleven kan lese og forstå diagram og tabeller

 

  • Eleven kan lage og svare på spørsmål ut fra diagrammer og tabeller som brukes i lærebøkene.
  • Eleven forstår diagrammer og tabeller så godt at han/hun kan uttrykke fakta ut fra dem.
Eleven kan lese og forstå sammensatte tekster
  • Eleven forstår og lærer av sammensatte tekster som han/hun møter i undervisningen, for eksempel tekster med grafer, illustrasjoner og fotnoter.
Eleven er oppmerksom på egen leseforståelse
  • Eleven stiller spørsmål til seg selv underveis.
  • Eleven snakker med andre om innholdet.
  • Eleven leser kritisk, reflekterende og oppsummerer fra tekster.
Eleven reflekterer over teksten
  • Eleven bruker egne ord og trekker enkle slutninger ut fra informasjon i tekster.
  • Eleven kommenterer innhold i enkle tekster.
  • Eleven formulerer tolkninger av leste tekster.
  • Eleven uttrykker egne opplevelser av og begrunner egne synspunkter på leste tekster.
Lesekultur og leseinteresse 
Eleven deltar i lese-stimulerende tiltak
  • Eleven deltar aktivt og viser leselyst under gjennomføringen av lesestimulerende tiltak som lesetimer, lesekonkurranser og intensive leseperioder.
  • Eleven gjør skriftlige for- og etterarbeid relatert til lesing av tekster, som for eksempel leselogg, bokmeldinger etc.
Eleven er interessert i å lese
  • Eleven finner litteratur som han/hun liker å lese.
Eleven leser litteratur som er tilpasset eget nivå
  • Eleven er bevisst egen leseferdighet og velger bøker som er tilpasset sitt nivå.
Eleven opplever høytlesing daglig
  • Eleven møter høytlesing av litteratur, lytter aktivt og viser at han/hun forstår handlingen.
Eleven bruker biblioteket ukentlig
  • Eleven er bevisst på hvorfor han/hun velger ulike bøker i ulike sammenhenger, både skjønnlitteratur og faglitteratur.
  • Eleven har gjennomført et besøk på folkebiblioteket i løpet av året.
Informasjonskompetanse 
Eleven skal kunne utforske og bruke digitale informasjonskanaler og andre medier på en målrettet måte
  • Eleven kan søke og lese trefflisten i skolens og bibliotekets databaser. 
  • Eleven kan finne informasjon i fagbøker ved å bruke innholdsfortegnelse og stikkordsregister.
  • Eleven kan bruke oppslagsverk, både alfabetiske registre og innholdsfortegnelse.
  • Elevene kan foreta hensiktsmessige søk på Internett.