Mål for lesing | Kjennetegn på måloppnåelse |
Leseteknikk | |
Eleven har automatisert avkoding | - Eleven leser kjente, høyfrekvente ord raskt og uten å nøle.
|
Eleven behersker ulike lesestrategier | - Eleven velger ulike lesestrategier i tråd med trinnets anbefaling når han/hun leser tekster for å lære og som underholdning.
|
Eleven kan teknikker for å lære nye ord og begreper | - Eleven bruker teknikker for å lære for eksempel nye gloser, fremmedord, faguttrykk og begreper.
|
Leseforståelse | |
Eleven møter og nytter ulike læringsstrategier i undervisningen i alle fag | - Eleven kan og benytter flere av læringsstrategiene for trinnet.
|
Eleven kan lese og forstå diagram og tabeller | - Eleven kan lage og svare på spørsmål ut fra diagrammer og tabeller som brukes i lærebøkene.
- Eleven forstår diagrammer og tabeller så godt at han/hun kan uttrykke fakta ut fra dem.
|
Eleven kan lese og forstå sammensatte tekster | - Eleven forstår og lærer av sammensatte tekster som han/hun møter i undervisningen, for eksempel tekster med grafer, illustrasjoner og fotnoter.
|
Eleven er oppmerksom på egen leseforståelse | - Eleven stiller spørsmål til seg selv underveis.
- Eleven snakker med andre om innholdet.
- Eleven leser kritisk, reflekterende og oppsummerer fra tekster.
|
Eleven reflekterer over teksten | - Eleven bruker egne ord og trekker enkle slutninger ut fra informasjon i tekster.
- Eleven kommenterer innhold i enkle tekster.
- Eleven formulerer tolkninger av leste tekster.
- Eleven uttrykker egne opplevelser av og begrunner egne synspunkter på leste tekster.
|
Lesekultur og leseinteresse | |
Eleven deltar i lese-stimulerende tiltak | - Eleven deltar aktivt og viser leselyst under gjennomføringen av lesestimulerende tiltak som lesetimer, lesekonkurranser og intensive leseperioder.
- Eleven gjør skriftlige for- og etterarbeid relatert til lesing av tekster, som for eksempel leselogg, bokmeldinger etc.
|
Eleven er interessert i å lese | - Eleven finner litteratur som han/hun liker å lese.
|
Eleven leser litteratur som er tilpasset eget nivå | - Eleven er bevisst egen leseferdighet og velger bøker som er tilpasset sitt nivå.
|
|
Eleven opplever høytlesing daglig | - Eleven møter høytlesing av litteratur, lytter aktivt og viser at han/hun forstår handlingen.
|
Eleven bruker biblioteket ukentlig | - Eleven er bevisst på hvorfor han/hun velger ulike bøker i ulike sammenhenger, både skjønnlitteratur og faglitteratur.
- Eleven har gjennomført et besøk på folkebiblioteket i løpet av året.
|
Informasjonskompetanse | |
Eleven skal kunne utforske og bruke digitale informasjonskanaler og andre medier på en målrettet måte | - Eleven kan søke og lese trefflisten i skolens og bibliotekets databaser.
- Eleven kan finne informasjon i fagbøker ved å bruke innholdsfortegnelse og stikkordsregister.
- Eleven kan bruke oppslagsverk, både alfabetiske registre og innholdsfortegnelse.
- Elevene kan foreta hensiktsmessige søk på Internett.
|