Snødeponi

Snødeponi er per definisjon et deponi der snømasser tilkjøres fra andre eiendommer. 
Etablering av et slikt snødeponi er søknadspliktig etter plan og bygningsloven. For å etablere et snødeponi må det også foreligge en tillatelse etter forurensningsloven. Før du kan lagre snø fra andre eiendommer på din eiendom må du ha tillatelser fra begge lovverkene. Vi har derfor laget denne veilederen for hvordan du kan søke om lov til å lagre snø.

For å kunne etablere et permanent snødeponi, må området som skal benyttes til snødeponi være regulert for dette gjennom arealplan. Per i dag er det ingen områder som er avsatt til snødeponi i eksisterende arealplaner. Det vil si at enhver lagring av snømasser fra andre eiendommer, vil være avhengig av dispensasjon fra sin eksisterende arealplan. Det kan søkes om midlertidig dispensasjon for etablering av snødeponi.  Et permanent snødeponi vil kreve en reguleringsprosess. 

  • For å få tillatelse etter forurensningsloven må deponeringen skje på et sted som er avsatt til snødeponi i arealplaner. 
  • For at kommunen skal gi tillatelse til å deponere snø må det foreligge tillatelse etter forurensningsloven.

Dette medfører at du som søker må gjennom en tretrinns søknadsprosess for å lovlig kunne lagre/deponere snø på en eiendom. Det er krav til at et ansvarlig foretak utarbeider og søker på vegne av den som ønsker å etablere et snødeponi. 

Det er mulig å bestille forhåndskonferanse, før innsending av søknad til kommunen. Les mer om forhåndskonferanse og hvordan du bestiller dette på våre nettsider: Ønsker du forhåndskonferanse? 
Vi anbefaler at det i en tidlig fase utarbeides en miljørisikovurdering etter forurensningsloven og at søker avklarer med Statsforvalteren, som er forurensningsmyndighet, om det må foreligge en behandling etter forurensningsloven. Dette vil kunne medføre en noe kortere saksbehandlingstid. 

Tretrinns søknadsprosess for å etablere midlertidig snødeponi

1 Behandling hos kommunen:

Ansvarlig foretak sender en rammesøknad med søknad om dispensasjon fra gjeldende arealformål til kommunen. Alternativt kan det søkes om en totrinnstillatelse etter plan- og bygningsloven.
Dersom vilkårene er tilstede kan kommunen behandle dispensasjonssøknaden, og gi en rammetillatelse med vilkår om at forholdet knyttet til forurensningsloven godkjennes før en igangsettingstillatelse. 
I disse tilfellene må søknaden inneholde:

  • Rammesøknad 
  • Redegjørelse for saken og tiltaket. Bl.a. omfang, varighet, hvor snømassene kommer fra m.m.
  • Dispensasjonssøknad
  • Nabovarslingsdokumentasjon
  • Situasjonsplan
  • Erklæring om ansvarsretter og gjennomføringsplan.
  • Miljørisikovurdering og annen relevant dokumentasjon som kan oversendes Statsforvalteren.

2 Behandling hos Statsforvalteren 

Send inn søknad om utslippstillatelse for snødeponiet til Statsforvalteren i Oslo og Viken. 
Dersom relevant dokumentasjon er innsendt til kommunen, kan kommunen, etter ferdig behandling, oversende sitt vedtak, samt relevant dokumentasjon til Statsforvalteren. 
Du kan også velge å sende denne søknaden til Statsforvalteren selv, eller via ansvarlig søker.

På nettsidene til Statsforvalteren beskriver de hva en søknad om utslippstillatelse knyttet til snødeponi må inneholde: Håndtering av brøytesnø | Statsforvalteren i Oslo og Viken

3 Søknad om igangsettingstillatelse hos kommunen

Når du har mottatt vedtak etter forurensningsloven fra Statsforvalteren, må det sendes en søknad til kommunen om igangsettingstillatelse etter plan- og bygningsloven. Et ansvarlig foretak må sende denne søknaden på vegne av deg som søker. 
Denne søknaden må inneholde:

  • Søknad om igangsettingstillatelse
  • Vedtak etter forurensningsloven fra Statsforvalteren
  • Annen relevant informasjon

Unntak fra ordinær søknadsprosess etter plan- og bygningsloven for etablering av permanent eller midlertidig snødeponi/lagring

I enkelte tilfeller vil miljørisikovurderingen kunne vise at det ikke er fare for forurensning i forbindelse med lagring av snø fra deponiet. Dersom Statsforvalteren godtar miljørisikovurderingen og gir en skriftlig tilbakemelding på at tiltaket ikke trenger tillatelse etter forurensningsloven, vil du kunne søke om midlertidig godkjenning av snødeponi etter plan- og bygningsloven § 30-5. 

Plan- og bygningsloven § 30-5 gjelder midlertidige tiltak med varighet på inntil to år og der det er klart at midlertidigheten ikke vil vare lenger enn dette. For å kunne søke om et midlertidig tiltak etter denne bestemmelsen må du sende inn en søknad som redegjør for at vilkårene i bestemmelsen er oppfylt.

Et midlertidig tiltak etter plan- og bygningsloven § 30-5 trenger ikke å være i tråd med formålet i gjeldende arealplanen. 

For å søke om midlertidig tillatelse etter plan- og bygningsloven § 30-5 må du sende inn:

  • Søknad om ansvarsrett uten ansvarsrett
  • Redegjørelse for saken og tiltaket. Blant annet omfang, varighet, hvor snømassene kommer fra m.m. Redegjørelse for at vilkårene i plan- og bygningsloven § 30-5 er oppfylt.
  • Nabovarsling
  • Situasjonsplan
  • Miljørisikovurdering og brev fra Statsforvalteren om at det ikke er behov for tillatelse etter forurensningsloven. 

Gebyrer ved byggesøknad

Du må betale gebyr for alle søknadspliktige tiltak etter plan- og bygningsloven. I de fleste byggesaker vil du måtte betale grunngebyr, registreringsgebyr og saksbehandlingsgebyrer.