§3-1 Generelt
For alle søknadspliktige tiltak etter plan- og bygningsloven skal det beregnes grunngebyr, saksbehandlingsgebyr og registreringsgebyr med mindre annet fremgår av regulativet. For tiltak som er unntatt søknadsplikt skal det beregnes registreringsgebyr dersom tiltaket skal matrikkelføres.
§3-2 Grunngebyr
Grunngebyret skal dekke de generelle oppgavene i saksbehandlingsprosessen som er uavhengige av tiltakets kompleksitet og størrelse, eksempelvis arkiv, infrastruktur mv., samt kommunens oppfølging av ulovligheter.
§3-3 Registreringsgebyr
For søknadspliktige tiltak etter plan- og bygningsloven skal det betales registreringsgebyr, som skal dekke kostnadene knyttet til arbeid som må gjøres i matrikkelen. Arbeid i matrikkelen øker proporsjonalt med antall bruksenheter og det skal betales et registreringsgebyr per bruksenhet. Gebyret skal også betales ved endring av bruksenhet.
§3-4 Tilsyn spesifikasjon
Tilsyn er et viktig virkemiddel for å kontrollere at tiltak gjennomføres i samsvar med bestemmelser gitt i eller med hjemmel i plan- og bygningsloven. Tilsyn skal bidra til bedre gjennomføring av byggeprosesser, avdekke ulovligheter og virke forebyggende. 20% av saksbehandlingsgebyret skal dekke kommunens tilsynsvirksomhet.
§3-5 Timepris
For de tjenester som ikke er omtalt i dette regulativet, men som krever behandling etter plan- og bygningsloven, gjelder et gebyr etter medgått tid. Timesatsen dekker blant annet saksbehandling, støttefunksjoner og administrasjon.
§3-6 Tilbaketrekking av søknad mv.
Ved tilbaketrekking av søknad skal tiltakshaver betale en andel av gebyret avhengig av hvor langt kommunen har kommet i saksbehandlingen.
§3-7 Mangelfulle søknader
En søknad kan avvises dersom den er mangelfull og ufullstendig.
§3-8 Forhåndskonferanse
For nærmere avklaring av rammer og innhold i tiltaket kan det holdes forhåndskonferanse mellom tiltakshaver, kommunen og andre berørte fagmyndigheter. Forhåndskonferanse utløser ikke grunngebyr. Kommunen plikter å føre referat.
§3-9 Søknad om endring av gitt tillatelse
Ved søknad om endring av gitt tillatelse påløper det gebyr såfremt endringene ikke dekkes av øvrige bestemmelser i regulativet. Søknad om endring av gitt tillatelse utløser ikke nytt grunngebyr.
Mindre endring: ingen endring kreves i matrikkelen. Større endringer: krever endring i matrikkelen og/eller nabovarsling. Er endringene så betydelige at søknaden blir å betrakte som en ny sak, betales fullt gebyr. Det skal betales fullt gebyr ved ny behandling av tidligere godkjent byggetiltak.
§3-10 Dispensasjonssøknad
Tiltak som ikke er i overensstemmelse med bestemmelser i lov, forskrifter eller plan krever søknad om dispensasjon. Gebyret kommer i tillegg til eventuelle saksbehandlingsgebyr.
§3-11 Saksbehandlingsgebyr for søknadspliktige tiltak med krav om ansvarlige foretak (ansvarsrett):
Søknad, prosjektering og utførelse av tiltak som skal forestås av foretak med ansvarsrett. Grunngebyr og registreringsgebyr kommer i tillegg.
§3-11-1 Oppføring, tilbygging, påbygging, underbygging eller plassering av bygning, konstruksjon eller anlegg, herunder vesentlig endring eller reparasjon:
For bygninger som kombinasjonsbygg (både boligformål og annet enn boligformål) benyttes satser per boenhet/bruksenhet avhengig av bruksenhetenes formål.
For bygninger som kombinasjonsbygg (både boligformål og annet enn boligformål) benyttes satser per boenhet/bruksenhet avhengig av bruksenhetenes formål.
For bygninger som kombinasjonsbygg (både boligformål og annet enn boligformål) benyttes satser per boenhet/bruksenhet avhengig av bruksenhetenes formål.
For bygninger som kombinasjonsbygg (både boligformål og annet enn boligformål) benyttes satser per boenhet/bruksenhet avhengig av bruksenhetenes formål.
§3-11-2 Fasadeendring
§3-11-3 Bruksendring, vesentlig utvidelse eller vesentlig endring av tidligere drift av tiltak som nevnt i pbl §20-1 a
§3-11-4 Riving av tiltak nevnt i pbl §20-1 a
§3-11-5 Oppføring, endring eller reparasjon av bygningstekniske installasjoner
Grunngebyr kommer ikke i tillegg. Registreringsgebyr vil komme i tillegg dersom tiltaket er registreringspliktig i matrikkelen.
§3-11-6 Oppdeling eller sammenføyning av bruksenheter i bolig, samt annen ombygging som medfører fravikelse av bolig
For eksempel at det blir èn boenhet mindre i en bygning.
§3-11-7 Oppføring av innhegning mot veg
Hvor nedenstående tiltak inngår i søknad etter kapittel 20 i plan og bygningsloven, skal det ikke kreves separat gebyr.
§3-11-8 Plassering av slikt- og reklameinnretninger
§3-11-9 Plassering av midlertidige bygninger, konstruksjoner eller anlegg
§3-11-10 Vesentlig terrenginngrep
§3-11-11 Anlegg av veg, parkeringsplass og landingsplass
§3-12 Saksbehandlingsgebyr for tiltak uten krav til ansvarlig foretak
For søknadspliktige tiltak som behandles etter pbl §20-1 m. kommer grunngebyr og registreringsgebyr i tillegg.
For søknadspliktige tiltak som behandles etter pbl §20-1, jf. §20-4 og tiltak som kan foreståes av tiltakshaver jf. SAK §§3-1 og 3-2 skal det betales følgende gebyr. Grunngebyr og registreringsgebyr kommer i tillegg.
§3-13 Andre vurderinger
Andre vurderinger utløser ikke grunngebyr. Tiltak på eksisterende byggverk kan utløse registreringsgebyr.
§3-14 Igangsettingstillatelse
Igangsettingstillatelse utløser ikke grunn- eller registreringsgebyr.
§3-15 Midlertidig brukstillatelse og ferdigattest
Midlertidig brukstillatelse og søknad om ferdigattest utløser ikke grunn- og registreringsgebyr.
Frikjøp
Frikjøpsbeløpet beregnes etter de betalingssatser som gjelder på det tidspunkt endelig byggetillatelse blir gitt. Innbetalte beløp kan kun benyttes til opparbeidelse av offentlige p-anlegg.
Refusjonssaker:
Gjelder refusjonssaker etter pbl §18-3 til §18-12. Gebyret fastsettes etter brukte timeverk og utgifter til sakkyndig bistand.