Gebyrer for byggesaksbehandling

På denne siden finner du oversikt over byggesaksgebyrer og hvordan gebyrene bestemmes.

Det er kommunestyret som hvert år vedtar gebyrene for byggesaker. Gebyrene er fastsatt i forskrift. Ilagt gebyr i en byggesak er ikke et enkeltvedtak og kan ikke påklages etter forvaltningsloven.

Behandlingsgebyret må betales selv om søknaden skulle bli avslått, trukket før vedtak eller returnert på annen måte. Faktura sendes normalt til tiltakshaver. Gebyrene skal beregnes etter den forskriften som gjelder den dato kommunen mottar en tilfredsstillende (komplett) søknad.

Prisen skal gjenspeile kostnadene

Moss kommune har 100 % selvkostdekning på byggesak. Det at byggesaksbehandling er 100 % selvkostfinansiert, betyr at gebyrene skal dekke det arbeidet administrasjonen har ved behandlingen av søknaden på det konkrete tiltaket og at det er de innbyggerne som søker om noe som skal betale for tjenestene, ikke andre innbyggere. Gebyrene er beregnet ut fra hvor lang tid det gjennomsnittlig tar å behandle hvert enkelt forhold i søknaden. I tillegg skal gebyret dekke indirekte kostnader som kommunen har ved å drive avdelingen. I dette ligger kontor- og IT utstyr, strøm, arbeid fra andre avdelinger, programvare o.l.

Priser