Fordelingen tar utgangspunkt i elevens klassetrinn, men i noen tilfeller kan lærerne gjøre unntak mht gruppesammensetninger og den enkelte elevs progresjon. Som det går frem av oversikten, er overgangene mellom gruppene i teaterskolen flytende. Overgang til et nytt nivå vil vurderes av lærer og administrasjon hvert skoleår, og avhenger av elevmasse, nye søkere, hvordan gruppene fungerer, aldersinndelingen i det aktuelle året, m.m. En gruppe har i utgangspunktet 12 elevplasser, men dette vil variere noe avhengig av elevmassen.
Nye søkere som ikke har erfaring med teater fra før, bør søke seg inn på laveste nivå som tilbys den aldersgruppen. Nye søkere som har erfaring med teater fra før av, kan gjerne søke seg inn på det høyeste nivået som tilbys den aldersgruppen. Den endelige plasseringen vil være opp til faglæreren. Skriv gjerne noe om erfaring i søknaden, dersom dere er usikre på nivå.
Gruppene møtes ukentlig, til faste tider. I forbindelse med en produksjon, må det regnes med ekstra prøvetid. Det kan f.eks. innebære en ekstra prøvehelg eller noen ekstra prøvedager på ettermiddagen. Teater er en samarbeidskunstform og det er viktig at teaterprøvene prioriteres i forbindelse med produksjonen.
Teater i kulturskolen har sin forankring i teater som scenekunst. Undervisningen omfatter dramapedagogiske prosesser, arbeid med roller, situasjoner og teaterproduksjon. Gjennom teaterfaglige arbeids- og uttrykksformer skal elevene utvikle kompetanse i å utøve, formidle, skape, oppleve og reflektere.