Informasjon til deg som er elev i 5. - 10. klasse i Moss kommune
Alle elever i 5. - 10. klasse får et undervisningsopplegg som heter Hverdagsglede Skole i løpet av skoleåret 2023/2024. Moss kommune, Folkehelseinstituttet og Universitetet i Oslo skal undersøke om dette undervisningsopplegget kan gjøre at barn og unge får det bedre i hverdagen. Vil du hjelpe oss med å finne ut dette? Da kan du svare på fem spørreskjemaer i tiden mellom november 2023 og november 2024.
Først spør vi dine foreldre/foresatte om du får lov til å svare på spørreskjema. Hvis de sier ja (i appen Visma Skole), får du spørreskjema av læreren din, i skoletiden.
Å fylle ut spørreskjema er frivillig. Om du ikke vil svare på spørreskjema, vil du få andre oppgaver av læren din. Spørreskjemaet er uten navn, så ingen kan få vite hva akkurat du har svart. For å svare på spørreskjema, logger du deg inn med Feide. Feide-brukernavnet ditt blir kryptert, det vil si at forskerne ikke kan se hva Feide-brukernavnet ditt er. Hvis du fyller ut spørreskjema, kan du når som helst trekke deg fra forskningsprosjektet, og da vil vi slette alle opplysningene som du har gitt oss.
Vennlig hilsen
Grete Reitan, enhetsleder for skolene i Moss
Kristian Krogshus, kommuneoverlege i Moss og forsker ved Universitetet i Oslo
Ragnhild Bang Nes, psykolog/forsker og prosjektleder ved Folkehelseinstituttet
Informasjon til deg som er forelder/foresatt til elev i 5. - 10. klasse i Moss kommune
Undervisningsopplegget Hverdagsglede Skole
De senere årene har det vært en negativ utvikling i barn og unges psykiske helse og livskvalitet, både i Moss og i resten av landet. Moss kommune har derfor besluttet å bruke det nye undervisningsopplegget Hverdagsglede Skole for å dekke kompetansemål i det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring for alle elever i 5. - 10. trinn i perioden november 2023 – februar 2024.
Undervisningsopplegget er basert på mange års forskning på hva som bidrar til bedre psykisk helse og livskvalitet. Undervisningen gis i skoletiden av klassens kontaktlærer, og vil vare i to skoletimer hver uke i seks uker (pluss én skoletime etter tre måneder). Undervisningen dekker fem temaer:
Undervisningsopplegget og spørreskjemaet ble testet ut ved to skoler i Råde kommune i september–oktober 2023. Den 17. november 2023 samlet vi alle lærere i mosseskolen til fagdag om undervisningsopplegget og forskningsprosjektet. Deretter startet omtrent halvparten av skolene i Moss med undervisningen i november, mens resten av skolene starter med undervisningsopplegget i januar 2024.
Når skal de ulike skolene gjennomføre undervisningsopplegget?
- Bytårnet, Hoppern, Larkollen, Nøkkeland, Ramberg, Øreåsen og Åvangen starter i uke 47 (2023).
- Ekholt, Halmstad, Krapfoss, Melløs, Refsnes, Reier, Rygge, Vang og Verket starter i uke 2 (2024)
Forskningsprosjektet fem gode vaner
Hvem står bak dette forskningsprosjektet og hva går det ut på?
Moss kommune samarbeider med Folkehelseinstituttet (som er forskningsansvarlig institusjon), Universitetet i Oslo og Rådet for psykisk helse. Forlaget Skolerom har bistått med å utvikle undervisningsopplegget, i samarbeid med lærere og elever i Moss kommune. Prosjektet har fått tilskuddsmidler fra Norges forskningsråd og Statsforvalteren i Oslo og Viken. Kommuneoverlege Kristian Krogshus er lokal prosjektleder i Moss kommune.
Vi vil undersøke hva elever og lærere synes om undervisningsopplegget, og om undervisningen fører til bedre psykisk helse, livskvalitet og fellesskap blant elevene.
Hvordan gjennomføres forskningen?
Vi inviterer elevene i 5. - 10. trinn til å fylle ut til sammen fem spørreskjemaer i perioden november 2023 til november 2024. Vi vil også stille spørsmål til lærere, helsesykepleiere og andre voksne.
Fremdriftsplan for prosjektet
År/ukenr. | Første pulje: Bytårnet, Hoppern, Larkollen, Nøkkeland, Ramberg, Øreåsen og Åvangen skole | Andre pulje: Ekholt, Halmstad, Krapfoss, Melløs, Refsnes, Reier, Rygge, Vang og Verket skole |
2023/47* | Spørreskjema 1, etterfulgt av første økt med Hverdagsglede Skole | Spørreskjema 1 |
2024/02* | Siste økt med Hverdagsglede Skole, etterfulgt av Spørreskjema 2 | Spørreskjema 2, etterfulgt av første økt med Hverdagsglede Skole |
2024/07 | Spørreskjema 3 | Siste økt med Hverdagsglede Skole, etterfulgt av Spørreskjema 3 |
2024/12 | Spørreskjema 4 | Spørreskjema 4 |
2024/48 | Spørreskjema 5 | Spørreskjema 5 |
*) Enkelte klasser startet med Hverdagsglede Skole i uke 48 - de har siste økt med Hverdagsglede Skole i uke 3, etterfulgt av Spørreskjema 2.
Personvern for elever og lærere som svarer på spørreskjemaer
En elev (eller lærer) som svarer på spørreskjemaer, kan være trygg på at ingen får vite hva akkurat den personen har svart: Det er ikke mulig for forskerne eller noen andre å få vite hvem som har gitt hvilke svar. Dette sikrer vi ved at elevens Feide-brukernavn blir kryptert før opplysningene lagres på en sikker server ved Universitetet i Oslo.
Regional komite for medisinsk og helsefaglig forskningsetikk (REK) har godkjent prosjektet (REKs referansenummer: 491440), og personvernombudene i Moss kommune og Folkehelseinstituttet har deltatt i planleggingen av prosjektet.
Det er frivillig å delta i forskningen
Som forelder/foresatt har du rett til å bestemme om ditt barn skal få lov til å fylle ut spørreskjemaer. Foreldre og foresatte vil derfor få melding via appen Visma Min Skole med informasjon og spørsmål om å svare ja eller nei til dette. Det er tilstrekkelig at én av de foresatte samtykker. Begge foresatte får informasjon om dette prosjektet og har rett til å si ja eller nei til deltakelse.
Elever som har fått ja fra foresatte til å fylle ut spørreskjemaer, blir invitert til å fylle ut spørreskjemaer på skolen. Det er frivillig å fylle ut spørreskjemaer. Elever som ikke fyller ut spørreskjemaer vil få andre skoleoppgaver. Du og/eller eleven kan når som helst trekke seg fra forskningsprosjektet, og da vil vi slette alle opplysningene som eleven har gitt oss.
Hva kan dette forskningsprosjektet føre til?
Basert på forskningsresultater fra tilsvarende prosjekter, tror vi at dette prosjektet vil gi flere viktige gevinster:
- Bedre psykisk helse og livskvalitet for elevene, og forebygging av psykiske plager og ensomhet.
- Mer kunnskap rundt barn og unges psykiske helse, helsefremming og forebygging.
- Rådet for psykisk helse ønsker å gjøre undervisningsopplegget tilgjengelig for alle norske skoler.
Vennlig hilsen
Grete Reitan, enhetsleder for skolene i Moss
Kristian Krogshus, kommuneoverlege i Moss og forsker ved Universitetet i Oslo
Ragnhild Bang Nes, psykolog/forsker og prosjektleder ved Folkehelseinstituttet
Slik kan elever få slettet sine opplysninger
Elever og deres foresatte kan når som helst og uten særskilt begrunnelse trekke tilbake samtykket til deltakelse i forskningsprosjektet fem gode vaner (Hverdagsglede Skole), jf. helseforskningsloven § 16. Send i så fall en e-post til slett-meg-hverdagsglede@moss.kommune.no med teksten “tilbaketrekning av samtykke til å delta i prosjekt fem gode vaner (Hverdagsglede Skole)”, så vil eleven ikke få invitasjon til å fylle ut flere spørreskjemaer i dette prosjektet. E-post som sendes til denne adressen leses av skoleeieravdelingen, og forskerne bak studien vil ikke få vite elevens eller foresattes navn.
Elever som allerede har fylt ut spørreskjema i forbindelse med prosjektet har rett til å kreve sine opplysninger slettet fra prosjektet. Foresatte har rett til sletting av opplysninger på vegne av sitt barn. Adgangen til å kreve
sletting av opplysningene gjelder imidlertid ikke dersom de inngår i utførte analyser, jf. helseforskningsloven § 16 tredje ledd. For å få slettet opplysninger som du (ev. ditt barn) har gitt i form av ett eller flere spørreskjema, kan du sende en e-post til slett-meg-hverdagsglede@moss.kommune.no. E-post som sendes til denne adressen leses av skoleeieravdelingen, og forskerne bak studien vil ikke få vite elevens eller foresattes navn.
Slik kan lærere få slettet sine opplysninger
Lærere som selv har besvart et spørreskjema, kan når som helst trekke tilbake sitt samtykke og/eller kreve å få sine opplysninger slettet. Den samme fremgangsmåten gjelder for lærere som for elever, se ovenfor.