Er du bruker eller pårørende så vil vi gjerne ha med deg i brukerrådet for hjemmetjenester

Brukermedvirkning er en forutsetning for å tilby gode tjenester, og brukerrådet er kommunens formelle organ for brukermedvirkning. Det er også et rådgivende organ for virksomhetene. Det er brukere som er aktive mottakere av tjenester og deres pårørende som kan være medlemmer av brukerrådet. 
I denne artikkelen får du mer informasjon om brukerrådet for hjemmetjenester og hvordan du kan delta.

Merk at brukerrådet ikke tar opp enkeltsaker eller personalsaker.

Brukerrådet for hjemmetjenester er delt inn etter følgende fagområder: 

  • Brukerråd for rus og psykisk helse 
  • Brukerråd for hjemmesykepleie og praktisk bistand 
  • Brukerråd for funksjonshemmede 

Har du lyst til å delta? 

For å være medlem, må du være en aktiv mottaker av tjenester eller en av pårørende.
Ta kontakt med virksomhetsledere i hjemmetjenesten: 

Thorbjørn Hansen thorbjorn.hansen@moss.kommune.no  tlf 958 65 330

Rannveig Klock rannveig.klock@moss.kommune.no tlf 479 74 098

Randi Olofsson Randi.Elisabeth.Olofsson@moss.kommune.no tlf 918 38 209

Jeanette Andersen jeanette.andersen@moss.kommune.no tlf 416 68 850

Hva er et brukerråd? 

Brukermedvirkning er en forutsetning for å tilby gode tjenester, og brukerrådet er kommunens formelle organ for brukermedvirkning. Det er også et rådgivende organ for virksomhetene. 

Gjennom brukerrådene kan tjenestebrukere påvirke innholdet og kvaliteten på tjenestene de mottar fra kommunen.  

Et brukerråd består av brukere/pårørende for brukere av en tjeneste, virksomhetsledere og ansatte. Sammen jobber brukerrådet for at tjenesten til enhver tid skal være best mulig. 

Brukerrådet er en spennende møteplass som skal være preget av likeverdighet og gjensidig respekt for hverandres ulike perspektiv og ståsted. 

Hvorfor brukermedvirkning? 

Moss kommune mener brukermedvirkning er en forutsetning for å kunne tilby helse- og velferdstjenester av høy faglig kvalitet. Derfor har kommunen vedtatt å etablere ordningen med brukerråd som et viktig virkemiddel for å gi brukerne økt innflytelse på kvalitet og omfang i tjenesten. 

Hvem er med? 

Brukerrådet består av tjenestebrukere og/eller pårørende. På møtene deltar også virksomhetsledere sammen med en eller flere medarbeidere. En bruker/pårørende kan være leder i brukerrådet. Brukerråd har minst to møter i året, med mulighet for flere møter dersom rådet ønsker det. Rådet skal drøfte og gi råd i saker som angår tjenestens kvalitet og innhold. Det skal ikke behandle enkeltsaker eller personalsaker.