Vedtekter kommunale barnehager

Last ned Vedtekter for Moss kommunes kommunale barnehager (PDF, 238 kB)

Formål

«Barnehagen skal i samarbeid og forståelse med hjemmet ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. Barnehagen skal bygge på grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, på åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet, verdier som kommer til uttrykk i ulike religioner og livssyn og som er forankret i menneskerettighetene.

Barna skal få utfolde skaperglede, undring og utforskertrang. De skal lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Barna skal utvikle grunnleggende kunnskaper og ferdigheter. De skal ha rett til medvirkning tilpasset alder og forutsetninger.

Barnehagen skal møte barna med tillit og respekt, og anerkjenne barndommens egenverdi. Den skal bidra til trivsel og glede i lek og læring, og være et utfordrende og trygt sted for fellesskap og vennskap. Barnehagen skal fremme demokrati og likestilling og motarbeide alle former for diskriminering.»

Lov om barnehager, § 1. 

1. Barnehagens innhold

Barnehagen skal være en pedagogisk virksomhet i tråd med retningslinjer gitt i Lov om barnehager og forskrifter. Rammeplanen gir forpliktende retningslinjer og overordnede mål og rammer for virksomhetens innhold og oppgaver.

Samarbeidsutvalget i hver barnehage skal fastsette årsplan for den pedagogiske virksomheten.

2. Eierforhold og ansvarlig organ

De kommunale barnehagene eies og drives av Moss kommune. Ansvaret for planlegging, bygging og drift av kommunale barnehager, samt mertiltak innen kommunen som reguleres av Lov av 17. juni 2005 nr. 64 om Barnehager, tilligger Moss Kommunestyre med hovedutvalget for Oppvekst og utdanning som ansvarlig styringsorgan.

Barnehagene er forvaltningsmessig underlagt i kommunalområdet Kultur, oppvekst og aktivitet, enhet barnehage som også er barnehagemyndighet.

Vedtak som er fattet av direktør for kommunalområde Kultur, oppvekst og aktivitet, i samsvar med delegering kan påklages i henhold til gjeldende delegeringsreglement

3. Barns og foreldres medvirkning

Barn har rett til å gi uttrykk for sitt syn på barnehagens daglige virksomhet. For å sikre samarbeidet med barnas hjem skal hver barnehage ha et foreldreråd og et samarbeidsutvalg.

3.1 Barns medvirkning

Barna i barnehagen skal jevnlig få mulighet til aktiv deltakelse i planlegging og vurdering av barnehagens virksomhet.

3.2 Samarbeidsutvalg

Samarbeidsutvalget (SU) skal ha følgende sammensetning:

  • 2 representanter for foresatte m/vararepresentanter
  • 2 representanter for ansatte m/vararepresentanter
  • 1 politisk valgt representant for eier (Moss kommune) m/vararepresentant

Funksjonstiden for eiers representant faller sammen med den kommunale valgperioden. Øvrige representanter velges for ett år.

Samarbeidsutvalget konstituerer seg selv.

Barnehagestyrer har møte-, tale og forslagsrett i SU.

SU er beslutningsdyktig når minst halvparten av de valgte representantene er til stede.

SU skal være et rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ. Utvalget skal særlig være med å drøfte barnehagens ideelle grunnlag og arbeide for å fremme kontakt mellom barnehagen og lokalsamfunnet.

SU skal bli forelagt og har rett til å uttale seg i saker som er av viktighet for barnehagens innhold, virksomhet og forholdet til foreldrene. Slike saker er blant annet forslag til budsjett, driftsendringer, utnyttelse av ute- og inneareal, m.m.

Samarbeidsutvalget skal fastsette årsplanen for barnehagens pedagogiske virksomhet.

Det skal føres protokoll fra møtene som oversendes politisk utvalg til orientering.

3.3 Foreldreråd

Foreldrerådet består av foreldre/foresatte til alle barna i vedkommende barnehage. Foreldrerådet skal fremme fellesinteresser til foreldrene og bidra til at samarbeidet mellom barnehagen og foreldregruppen skaper et godt barnehagemiljø.

Foreldrerådet skal bli forelagt og har rett til å uttale seg i saker som er viktige for foreldrenes forhold til barnehagen.

Ved avstemming i foreldrerådet gis én stemme for hvert barn og vanlig flertallsvedtak gjelder.

Det første møtet i foreldrerådet etter sommerferien innkalles og ledes av barnehagens leder. På dette møtet velges leder og nestleder av foreldrerådet.

Leder og nestleder er foreldrenes representanter i barnehagens samarbeidsutvalg. I tillegg kan velges minimum to foreldrerepresentanter som sammen med leder og nestleder utgjør foreldrenes arbeidsutvalg (FAU). Disse har ansvaret for innkalling og ledelse av senere foreldrerådsmøter. Eventuelt kan arbeidsutvalget innkalle til foreldrerådsmøte i barnehagen.

Alle valg gjelder for ett år og skal være skriftlig hvis noen krever det. Det skal føres protokoll fra møtene.

Ansatte som selv har barn i barnehagen, er ikke valgbare som foreldrerepresentanter.

4. Åpningsbestemmelser

4.1 Åpningstider og oppholdstid

Åpningstiden i barnehagen er 9 3/4 time daglig, fra 07.00 til 16.45. 

Barnehagen er åpen alle virkedager med følgende unntak:

  • bevegelige helligdager
  • Jul- og nyttårsaften, samt romjul og påskeuke (dvs de 3 virkedagene før skjærtorsdag)
  • 5 dager i løpet av barnehageåret p.g.a planleggingsdager for de ansatte

    De foresatte varsles ved oppstart av barnehageåret hvilke dager barnehagen holder stengt p.g.a. planleggingsdager

4.2 Sommerstengt og ferieavvikling

Alle barn skal ha 4 ukers ferie i løpet av barnehageåret.

Barnehagene er stengt 3 uker i juli, som utgjør 3 uker ferie for barna.

Barnehagen er stengt i romjul og mandag, tirsdag, onsdag før skjærtorsdag, disse dagene regnes som den fjerde uken.

Foresatte melder ferie utover de fire ukene, på samme måte som annet fravær via visma.

5. Arealbestemmelser

Følgende bestemmelser om arealutnytting gjelder som retningsgivende for kommunale barnehager:

0 – 3 år: 5,3 m2 netto leke- og oppholdsareal

3 – 6 år: 4 m2 netto leke- og oppholdsareal

En barnehages utendørs lekeareal skal være ca. 6 ganger innendørs leke- og oppholdsareal. Barnehagens beliggenhet avgjør om kravet om uteareal kan fravikes.

6. Opptak

Barnehageåret varer fra 01. august til 31. juli påfølgende kalenderår.

6.1 Opptaksmyndighet og klageinstans

Opptak av barn er delegert direktør for Kultur, oppvekst og aktivitet og videre til den enkelte barnehagestyrer i den enkelte barnehage.

Ved hovedopptak får søkere opplysning om sin rett til begrunnelse og klageadgang i henhold til lov om barnehager. Kommunens klageorgan er endelig klageinstans

6.2 Opptakskrets

De kommunale barnehagene er for barn bosatt i Moss kommune. Barnet må være bosatt i Moss ved oppstart, og under hele oppholdet.

6.3 Søknad om barnehageplass

Frister for søknad om barnehageplass kunngjøres i god tid før gjennomføring av hovedopptaket.

Kun de søknader som er kommet inn i søkeperioden og innen fristen blir behandlet ved hovedopptaket.

Søknad om barnehageplass skjer elektronisk. Søknaden gjelder fram til neste søknadsperiode. De som ikke blir tildelt plass ved hovedopptaket blir ført opp på søkerliste og vurdert ved eventuelle ledige plasser i tilsøkt barnehage i løpet av barnehageåret. Barn på søkerlisten må fornye sin søknad innen fristen av neste hovedopptak.

Dersom man takker nei til tilbudt barnehageplass, blir man fjernet fra søkerlisten med mindre man gir beskjed om annet.

Hovedopptaket anses som ferdig når klagebehandling er gjennomført.

6.4 Generelle bestemmelser om opptak

Barn som har søkt innen fristen av hovedopptak og som fyller ett år innen utgangen av august det året det søkes plass, har rett til plass i barnehage i den kommunen man er bosatt. Plassen skal gis i en barnehage innenfor kommunegrensen og være disponibel fra august samme år, jf. Lov om barnehager § 10, 2. ledd, jf. § 16, 1. ledd

Barn som har søkt innen fristen av hovedopptak og som fyller ett år i september, oktober eller november det året det søkes plass, har rett til plass i en barnehage innen utgangen av den måneden barnet fyller ett år. Plassen skal gis i en barnehage i den kommunen man er bosatt og i det omfang man ønsker, Jf. Lov om barnehager § 10, 2 ledd, jf § 16, 2.ledd

Barnehagene tilbyr hele og delte plasser – 60% (3 dager i uka), 80% (4 dager i uka), og 100%.

Ved opptak skal barnet ha en tilvenningsperiode.

6.5 Opptakskriterier

Ved opptak skal det legges vekt på ledernes vurderinger av barnehagens samlede gruppesammensetning. Foreldrenes behov skal veie tungt ved tildeling av plass og foreldrenes valg skal være styrende så langt det er mulig – 
Barn med rett til plass, jf. barnehagelovens § 16, 1. og 2. ledd skal tilbys plass før barn uten rett.
Opptak skal foretas etter en samlet vurdering av barnets og familiens behov for barnehageplass hvor søkernes ønsker skal tillegges stor vekt, og etter følgende prioriterte rekkefølge:

  1. Barn med nedsatt funksjonsevne og barn som det er fattet vedtak om etter barnevernsloven § 5-1 første ledd bokstav a til d, § 3-1 og § 3-4 første ledd bokstav b, jf. lov om barnehager § 18. Nydatert dokumentasjon fra sakkyndig instans eller bekreftelse fra barnevernstjenesten må foreligge. 
    Med nedsatt funksjonsevne menes: 
    o    Fysiske funksjonsnedsettelser
    o    Utviklingshemming
    o    Språk- og talevansker
    o    Adferdsvansker
    o    Psykiske lidelser
  2. Barn med ulike anbefalinger fra sakkyndige; lege, helsestasjon, sykehus e.l. der barnehageplass anses som særs viktig for barnets utvikling. Nydatert dokumentasjon må foreligge.
  3. Barn fra hjem med forekomst av alvorlig, vedvarende sykdom, tunge omsorgsoppgaver eller betydelige psykososiale problemer der barnehageplass anbefales. Nydatert dokumentasjon må foreligge. 
  4. Barn av foresatte som har rett og plikt, jf. integreringsloven § 8, 1. ledd, til å delta i introduksjonsprogrammet i regi av Moss Voks. Nydatert dokumentasjon må foreligge.
  5. Søsken av barn som allerede har plass i barnehagen og som skal fortsette neste barnehageår. 
  6. Barn som skal ha sitt siste år i barnehage.
  7. Andre
    Barn som er vurdert i forhold til punktene 1-7 og etter en helhetlig vurdering står likt, skal tas opp ut fra en vurdering av alder og kjønn. For begge forhold er det en vurdering av barnehagen som helhet som må ligge til grunn.
    •    Det bør være flere barn i hvert årskull.
    •    Det bør være en jevn fordeling av kjønn.
    •    Hvis barn står likt i et årskull, tas eldste barn opp. 

6.6 Overføring til annen barnehage

Rett til plass i hht § 16 gjelder ny søknad, ikke overføring.

Det gjennomføres overføringsopptak i forkant av hvert hovedopptak. Søknadsperioden er fra 01.01 til og med 01.02. Søknadsfristen er 01.02. Vedtektenes retningslinjer om opptak punkt 6 til og med 6.2 gjelder.

Søknad om overføring skjer elektronisk. Søknaden gjelder fram til neste søknadsperiode. De som ikke blir tildelt plass i overføringsopptaket, blir ført opp på søkerliste og vurdert ved eventuelle ledige plasser i tilsøkt barnehage i løpet av barnehageåret. 

Dersom man takker nei til tilbud om overføring, beholder barnet plassen i den barnehagen det har plass.

Kun søknader som er kommet inn i søknadsperioden og innen fristen 01.02 blir behandlet i overføringsopptaket til ledige plasser fra august samme år og til eventuelle ledige plasser samme vår. Barn på søkerliste må fornye sin søknad innen fristen av neste overføringsopptak.

Opptak skal foretas etter en samlet vurdering av barnets og familiens behov for barnehageplass hvor søkernes ønsker skal tillegges stor vekt, og etter følgende prioriterte rekkefølge:

  1. Barn med nedsatt funksjonsevne og barn som det er fattet vedtak om etter barnevernsloven § 5-1 første ledd bokstav a til d, § 3-1 og § 3-4 første ledd bokstav b, jf. lov om barnehager § 18. Nydatert dokumentasjon fra sakkyndig instans eller bekreftelse fra barnevernstjenesten må foreligge.
    Med nedsatt funksjonsevne menes:
    1. Fysiske funksjonsnedsettelser
    2. Utviklingshemming
    3. Språk- og talevansker
    4. Adferdsvansker
    5. Psykiske lidelser
  2. Barn som bor i det området barnehagen tilhører.
  3. Søsken av barn som allerede har plass i barnehagen (på søkertidspunktet og som skal fortsette neste barnehageår). 

6.7 Endring av plasstype

Søknad om endring av plasstype i samme barnehage skjer elektronisk, normalt i forbindelse med overføringsopptak med virkning fra kommende barnehageår. Ved ønske om økt plasstype, må søknaden vurderes i forhold til ledighet. Reduksjon i plasstype ansees som en oppsigelse av deler av plassen. Oppsigelsestid gjelder.

Søknad om endring av plasstype prioriteres før overføringssøknadene.

Slik søknad kan fremmes ellers i året og behandles etter vanlige saksbehandlingsregler og med én måneds varsel fra vedtak til iverksetting.

6.8 Løpende opptak

Det kan søkes om plass hele året. Søknader som kommer etter overførings- og hovedopptakets søknadsfrister og ellers i året blir registrert på søkerliste og vurdert i henhold til gjeldende opptakskriterier for hhv hovedopptak og overføringsopptak, når det oppstår ledighet i barnehagene.

Barn på søkerliste til overføring eller nye barn på søkerliste til plass, må fornye sin søknad innen fristene for henholdsvis overførings- eller hovedopptak. 

7.0 Oppsigelse av plass

Barn som tildeles plass i barnehage beholder denne fram til skolestart med mindre den sies opp.
Gjensidig oppsigelsestid er 1 måned. Oppsigelsestiden løper fra den 1. eller 15. i måneden. Oppsigelse skjer elektronisk.
Ved flytting fra kommunen mister man plassen med 1 måneds varsel. Vanlige oppsigelsesregler gjelder.
Gyldige oppsigelsesgrunner fra barnehageeieres side er flytting ut av kommunene, overskridelse av vedtektene og manglende betaling (jf. retningslinjer for betaling av opphold i barnehager og skolefritidsordninger, se vedlegg).

8.0 Permisjon fra barnehageplass

Ved langtidssykdom hos barnet, der barnet ikke kan benytte seg av barnehageplassen, søkes det permisjon i det behovet oppstår. Dokumentasjon og anbefaling fra sakkyndig instans må følge søknad. Barnehagestyrer er saksbehandler og vedtaksmyndighet.

9.0 Betaling

9.1 Fastsettelse av foreldrebetaling

Moss kommunestyre fastsetter betalingssatser for opphold samt tillegg for mat for de kommunale barnehagene ved budsjettbehandlingene hvert år. Sentrale forskrifter om maksimalsats og søskenmoderasjon skal gjelde. Moss kommune følger maksimalsats som blir fastsatt i Stortingets årlige budsjettvedtak. Satsene gjelder fra påfølgende budsjettår eller fra den dato Stortinget vedtar.

9.2 Innbetaling og restanse

Oppholdsbetaling skjer etter fastsatte satser, terminer og retningslinjer. I tillegg til oppholdsbetalingen kommer betaling for melk og mat (se vedlegg).

10. Helse og hygiene

Helsemyndighetene i kommunen har tilsyn med helse- og hygieniske forhold i barnehagene. Helsemyndighetene foretar inspeksjon så ofte de finner det nødvendig og kan gi pålegg til barnehagens eier. Barnas foresatte plikter å rette seg etter de pålegg som gis.

Ved barnehagestart skal det legges fram erklæring om barnas helse. Dersom barnet har møtt til de ordinære undersøkelsene på helsestasjonen, kan slik erklæring gis av foreldrene.

Barnehagens leder avgjør om et barn på grunn av sykdom midlertidig og inntil én uke, ikke kan være i barnehagen av hensyn til barnet selv eller de andre barna.

Dersom et barn på grunn av sykdom er borte fra barnehagen utover én måned sammenhengende, refunderes oppholdsbetalingen fra første fraværsdag etter søknad med vedlagt legeattest. Søknaden avgjøres av virksomhetsleder.

11. Stenging av barnehagen

Dersom barnehagen eller avdeling(er) av ulike årsaker holdes stengt utover 14 dager sammenhengende, refunderes oppholdsbetalingen fra første dag dersom ikke annet tilsyn blir ordnet.

12. Forsikring

Barn er ulykkesforsikret gjennom Moss kommunes forsikringsordninger. Moss kommune er allikevel ikke ansvarlige for og har ikke erstatningsplikt i forhold til barnas klær eller leker/utstyr som måtte bli ødelagt eller mistet.

13. Internkontroll

Den enkelte barnehage plikter å gjennomføre og dokumentere internkontroll i henhold til forskrifter til internkontroll gitt med hjemmel i Lov om barnehager, Lov om arbeidsmiljø, brannvern, produktkontroll m.fl., samt de til enhver tid gjeldende bestemmelser for Moss kommune.

14. Taushetsplikt og politiattest

De ansatte i barnehagen samt alle de som arbeider med eller behandler saker regulert av Lov om barnehager har taushetsplikt i henhold til forvaltningslovens bestemmelser §§ 13 til 13 f, jf. barnehageloven § 44. Dette er allikevel ikke til hinder for at barnehagepersonale skal gi opplysninger til barnevernstjenesten når det er grunn til å tro at barnet er utsatt for alvorlig omsorgssvikt, jf. Lov om barnehager § 46. Likeledes skal barnehagepersonalet gi opplysninger til sosialtjenesten, jf. barnehagelovens § 45. Av eget tiltak kan slike opplysninger kun gis etter samtykke fra foresatte eller så langt opplysningene kan gis uten hinder av taushetsplikten.

Alle som arbeider i barnehage må legge fram tilfredsstillende politiattest, jf. Lov om barnehager § 30.

15. Om vedtektene

15.1 Orientering til foresatte

Vedtektene skal gjøres kjent for alle som har barn i barnehage. Foreldre må bekrefte at de er kjent med vedtektenes innhold.

15.2 Endring av vedtektene

Vedtektene tilpasses nye bestemmelser i Lov om barnehager med forskrifter der barnehagelovens bestemmelser er brukt eller sitert.

Vedtektene tilpasses Moss kommunes organisasjonsform og delegeringsreglement.

Øvrige endringer i vedtektene skal forelegges barnehagenes samarbeidsutvalg til uttalelse før endelig behandling av Moss kommunestyret.

15.3 Dispensasjon fra Vedtektene

Det kan søkes om dispensasjon fra vedtektenes bestemmelser. Slik søknad behandles av direktør for Kultur, oppvekst og aktivitet.

15.4 Vedtak og Ikrafttredelse

Vedtektene er vedtatt av Moss kommunestyre 10.12.2024 med virkning fra 01.01.2025. Punkt om åpningstider gjelder fra 01.08.2025.