Kvalitetsstandarden for mat og måltider

Kvalitetsstandarden for mat og måltider i barnehagene i Moss kommune er en felles standard for kommunale barnehager i Moss kommune.

Mat og måltider er viktig gjennom hele livet. Barn som går i barnehagen fra ettårsalderen spiser ca 3000 måltider i barnehagen før skolestart. Måltider og matlaging i barnehagen skal gi barna et grunnlag for å utvikle matglede og sunne helsevaner. Sunt kosthold er viktig, men like viktig er måltidet som pedagogisk arena der barna får medvirke i mat- og måltidsaktiviteter. Barnehagen skal bidra til en miljøvennlig praksis gjennom god planlegging av måltider og ved å gjøre barna bevisste, engasjerte og handlekraftige.

Mål
I Moss kommunes barnehager skal måltidene i barnehagen være en arena som skal sikre at barn får tilbud om et kosthold som er i tråd med nasjonale anbefalinger og som gir det beste utgangspunktet for god helse, fellesskap, utvikling og læring uavhengig av hvilken barnehage barnet har plass i.

Tiltak
For å sikre et fullverdig godt tilbud på mat og måltider i barnehagene i Moss kommune skal alle barnehager innen utgangen av 2021 ha vært gjennom følgende punkter:

• Barnehagens arbeid med kosthold og måltider som pedagogisk arena skal forankres i årsplanen.
  • Personalet skal gjøres kjent med «Retningslinjer for mat og måltider i barnehagen» utgitt av Helsedirektoratet, samt «Måltidet som pedagogisk arena» utviklet på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet
  • Felles matserveringsplakat for Moss kommune
  • Barnehagen har en miljøvennlig praksis med lite matsvinn.

Henvisninger